The aim of this research is to present the relationship between mobbing and level of emotional intelligence of the teachers that work at primary school. The research consists of some teachers who work at schools in Şahinbey and Şehitkamil towns in Gaziantep. Examples of the research consist of randomly choosen 357 teachers that work at these schools. Datas at the research is acquired by Bar-on Emotional Intelligence scale and mobbing scale. Datas of this research are tested tecnique of ANOVA. In conclusion of statistical analysis there is a meaningful effect between mobbing and branch factor. According to this conclusion, branch teachers have higher sense of mobbing than class teacher. Mobbing scale insultment lower level points of teachers differ from according to emotional intelligence. The person whose emotional intelligence is higher has higher mobbing sense than the person who has low or medium emotional intelligence. Teachers’ mobbing scale sexual abuse lower level points differ from according to seniority. Teachers’ mobbing scale communication abstacles lower level points differ from according to emotional intelligence. According to this, when the emotional intelligence level of teachers gets higher, it is said that they are exposed to mobbing scale communication abstacles lower level too much. Teachers’ mobbing scale communication abstacles lower level points differ from according to branch
Bu çalışmanın amacı ilköğretim öğretmenlerinin duygusal zeka düzeyleri ile yaşadıkları psikolojik
yıldırma (mobbing) arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın evreni Gaziantep İli Şahinbey ve
Şehitkâmil merkez ilçelerinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır.
Araştırmanın örneklemi ise Şahinbey ilçesinde bulunan 12 ilköğretim okulunda görev yapan 357
öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Bar-on Duygusal Zeka Ölçeği ve Psiko-şiddet (Mobbing)
Ölçeği ile toplanmıştır ve elde edilen veriler çok yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniği ile test edilmiştir.
Yapılan istatistiksel analizler sonucunda branş değişkeninin psikolojik yıldırma toplam puanı üzerinde
anlamlı bir fark oluşturduğu ve branş öğretmenlerinin sınıf öğretmenlerine göre psikolojik yıldırma
algılarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin psiko-şiddet ölçeği aşağılama alt boyutu
puanları duygusal zekaya göre farklılık göstermektedir. Duygusal zekâ düzeyi yüksek olanların düşük ve
orta düzey duygusal zekâya sahip olanlara göre psikolojik yıldırma algıları daha yüksektir. Öğretmenlerin
psiko-şiddet ölçeği cinsel taciz alt boyutu puanları kıdeme göre farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin
psiko-şiddet ölçeği iletişim engelleri alt boyutu puanları duygusal zekâya göre farklılık göstermektedir.
Öğretmenlerin psiko-şiddet ölçeği iletişim engelleri alt boyutu puanları branşlarına göre farklılık
göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 8, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 25 |
.