The main purpose of this study is to determine teachers’ mental images about concept of student via metaphors. This research is significant as it attempts to explore teachers’ perceptions of their students according to the school socio economic status in their professional year and conduct necessary studies. The research is a qualitative research and designed as phenomenological pattern. This research was carried out with participation of 83 teachers working at various schools which have different socio economic status, in Şehitkamil district of Gaziantep, in 2012-2013 academic year. The participants were chosen using maximum variation sampling method which is one of the purposive sampling methods. The research data were collected with open-ended questionnaires. Content analysis technique which is a qualitative research method was used to analyze the data. Teachers explained the concept of “student” via some metaphors such as dough, mirror, family, mud, teacher’s invisible face. The metaphors created by teachers were collected under eight categories: Student as produced/formed asset, Student as reflective asset, Student as aimless asset, Student as recipients of knowledge, Student as valuable asset, Student as need to guidance asset, Student as limited asset, Student as striving asset. Explained metaphors related to the categories varied according to the school socio economic status. According to the findings, some suggestions were drawn such as conducting motivating studies via school guidance services to change the perception of teachers’ who have negative perceptions of the students.
Bu çalışmanın temel amacı, öğretmenlerin öğrenci kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesidir. Bu çalışma öğretmenlerin çalıştıkları okulun bulunduğu sosyo ekonomik çevrenin özelliklerine göre mesleki yıllarında karşılaştıkları öğrencilere ilişkin algılarının ortaya konulması ve gerekli çalışmaların yapılması açısından önemlidir. Araştırma nitel bir çalışma olup olgu bilim deseninde tasarlanmıştır. Araştırma verileri, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Gaziantep ili Şehitkamil ilçesi farklı sosyo ekonomik çevrelere sahip okullarda görev yapmakta olan 83 öğretmenden elde edilmiştir. Katılımcıların seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma verileri açık uçlu sorulardan anket formları aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde nitel araştırma yöntemlerinden içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Öğretmenler öğrenci kavramını hamur, ayna, çamur, öğretmenin görünmeyen yüzü gibi metaforlarla açıklamışlardır. Öğretmenlerin oluşturduğu metaforlar sekiz kategori altında toplanmıştır. Öğretmenlerin ürettiği metaforların bulunduğu kategoriler çalıştıkları okulun bulunduğu çevrenin sosyo ekonomik düzeyine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Sonuçlara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar sözcükler: Metafor, öğretmen, öğrenci, okul sosyo ekonomik düzey.
Abstract
The main purpose of this study is to determine teachers' mental images about concept of student via metaphors. This research was carried out by participating of 83 teachers working at various schools have different socio economic status, in Gaziantep, in 2012-2013 education year. The research data were collected by an open-ended questionnaire. Content analysis technique which is a qualitative research method were used to analyze the data. Teachers explained the concept of student via some metaphors such as dough, mirror, family, squelch, teacher's face. The metaphors created by teachers collected under eight categories. Explained metaphors related categories are varied according to the school socioeconomic status. As a result of this research suggestions were developed.
Keywords: Metaphor, teacher, student, school socioeconomic status.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | August 11, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 27 |
.