This study examined the relationship between school climate and organizational trust according to the perceptions of secondary schools teachers. The sample of this study consisted of 250 secondary school teachers in Erzurum. The Organizational Trust Scale and the School Climate Scale were used to gather data. the perceptions of Teachers who participated in the study, about school climate and organizational trust were significantly associated with a high level positive correlation between total scores. When The results of the regression analysis examined, trust to administrator in teachers, Supportive Principal Behavior variable positively significantly predicted; trust in colleagues, Supportive Principal Behavior, Intimate Teacher Behavior and Collegial Teacher Behavior variables significantly predicted; trust in stakeholders, Collegial Teacher Behavior variable significantly predicted. trust to administrator and colleague, Disengaged Teacher Behavior variable negatively significantly predicted. At the results of the study, the impact of school climate on organizational trust was discussed.
Bu çalışmada, ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin algılarına göre okul
iklimi ile örgütsel güven arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi 2012- 2013
eğitim öğretim yılında Erzurum ili Palandöken ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet
ortaöğretim okullarında görev yapmakta olan 250 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin
toplanması için “Okul İklimi Ölçeği” ve “Örgütsel Güven Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya katılan
öğretmenlerin okul iklimi ile örgütsel güven algılarına ilişkin toplam puanları arasında pozitif
yönde, anlamlı ilişki bulunmuştur. Regresyon analizi sonuçları, örgütsel güvenin, yöneticiye güven
boyutunu, okul ikliminin destekleyici müdür davranışları değişkeninin pozitif yönde anlamlı
düzeyde yordadığı; meslektaşlara güveni, destekleyici müdür davranışları, samimi öğretmen
davranışları ve işbirlikçi öğretmen davranışları değişkenlerinin anlamlı düzeyde yordadığı ve
paydaşlara güveni, işbirlikçi öğretmen davranışları değişkeninin anlamlı düzeyde yordadığını
ortaya koymuştur. Yöneticiye ve meslektaşlara güveni ise umursamaz öğretmen davranışları
değişkeni negatif yönde anlamlı düzeyde yordamıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 27 |
.