The study
aiming to analyse petition writing skills of the first graders at the
faculty of education was carried out with 165 first graders studying at Turkish
Language, English Language, Science, Art and Crafts, Guidance and Psychological
Counseling, Individuals with Intellectual Disabilities and Computer and
Instructional Technologies Education departments of Mustafa Kemal University
Faculty of Education. The study was in survey model, and the data were analyzed
through document review among qualitative research methods and techniques. The petitions of the students were analyzed using
Petition Writing Rubric developed by Özçakmak (2017). Basic findings of the
study were as follows: It was concluded that mean petition writing score of the
students was 13,41 and this was proportionately 67%. It was also revealed that the students made
mistakes mainly in writing date and expressing their problems while they made
mistakes at the least in writing address and contact information and use of
language. On the other hand, it was found that petition writing scores of the
students were statistically significant with respect to department variable (x2=29,606;
sd=6; p<.05). The most successful departments in writing petition were
Turkish Language Teaching and Education of Mentally Handicapped whereas the
least successful departments were Computer and Instructional Technologies
Education and Painting and Crafts Education. Additionally, there was no
statistically significant difference between the scores regarding gender
variable (U= 2357,500; z= -1,952; p=.051). Finally, there was not statistically
significant difference between formal scores and language and expression scores
of the students (Z=-1,301; p>.05).
Eğitim Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin
dilekçe yazma becerilerini incelemeyi amaçlayan bu çalışma, Mustafa Kemal
Üniversitesi Eğitim Fakültesinin Türkçe, İngiliz Dili, Fen Bilgisi, Resim İş, Rehberlik
ve Psikolojik Danışmanlık, Zihin Engelliler ile Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi bölümlerinde okuyan 165 birinci sınıf öğrencisiyle
gerçekleştirilmiştir. Çalışma tarama modelindedir. Veriler nitel araştırma
yöntem ve tekniklerinden doküman incelemesi ile çözümlenmiştir. Öğrencilerin
dilekçeleri, Özçakmak (2017) tarafından geliştirilen Dilekçe Dereceli Puanlama
Anahtarı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen temel
sonuçlar şu şekildedir: Eğitim fakültesi öğrencilerinin ortalama dilekçe yazma
puanlarının 13,41 olduğu, bunun oransal karşılığının %67 olduğu tespit
edilmiştir. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin en az hatayı tarih yazma ve meram
problem anlatma konusunda; en fazla hatayı ise adres ve iletişim bilgisi yazma
ve dil kullanımı konusunda yaptığı belirlenmiştir. Bölüm değişkeni açısından
dilekçe yazma puanlarının istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edilmiştir
(x2=29,606; sd=6; p<.05). Dilekçe yazma konusunda en başarılı
bölümler Türkçe Eğitimi ile Zihin Engelliler Eğitimi; en başarısız bölümler ise
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi ile Resim İş Eğitimi şeklinde
sıralanmıştır. Cinsiyet değişkeni açısından puanlar arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır (U= 2357,500; z= -1,952; p=.051). Son
olarak, öğrencilerinin biçimsel puanları ile dil-anlatım puanları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. (Z=-1,301; p>.05).
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 39 |
.