Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of Petition Writing Skills of the First Graders at the Faculty of Education

Year 2017, Volume: 14 Issue: 39, 341 - 356, 23.10.2017

Abstract

The study
aiming to
analyse petition writing skills of the first graders at the
faculty of education was carried out with 165 first graders studying at Turkish
Language, English Language, Science, Art and Crafts, Guidance and Psychological
Counseling, Individuals with Intellectual Disabilities and Computer and
Instructional Technologies Education departments of Mustafa Kemal University
Faculty of Education. The study was in survey model, and the data were analyzed
through document review among qualitative research methods and techniques.  The petitions of the students were analyzed using
Petition Writing Rubric developed by Özçakmak (2017). Basic findings of the
study were as follows: It was concluded that mean petition writing score of the
students was 13,41 and this was proportionately 67%.   It was also revealed that the students made
mistakes mainly in writing date and expressing their problems while they made
mistakes at the least in writing address and contact information and use of
language. On the other hand, it was found that petition writing scores of the
students were statistically significant with respect to department variable (x2=29,606;
sd=6; p<.05). The most successful departments in writing petition were
Turkish Language Teaching and Education of Mentally Handicapped whereas the
least successful departments were Computer and Instructional Technologies
Education and Painting and Crafts Education. Additionally, there was no
statistically significant difference between the scores regarding gender
variable (U= 2357,500; z= -1,952; p=.051). Finally, there was not statistically
significant difference between formal scores and language and expression scores
of the students (Z=-1,301; p>.05).

References

  • Afacan, S. (2011). Devletle yazışmak: Türkiye ve İran sosyal tarihçiliğinde dilekçeler. Türkiyat Mecmuası, 21(1), 1-29.
  • Beyreli, L., Çetindağ, Z. ve Celepoğlu, A. (2005). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Durmuş, T. I. (2013). Bilimsel yazılar ve yazışma türleri. (Ed.: M. Macit ve S. Cavkaytar), Türk Dili II, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset.
  • Ergene, O. (2013). MEÜ eğitim fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım dersindeki uygulamalarda belirlenen yanlışları üzerine bir değerlendirme (Dilekçe metinleri). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 296-312.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178-195.
  • Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Dağıtım, Gül Yayınevi.
  • Kenan, K. (2007). Türk kamu hukukunda dilekçe hakkı ve kullanma usulü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Koç, H. ve Tarhan Öztoprak, M. (2003). Yazışma teknikleri: Örnekler ve uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Nohutçu, U. (2015). Yükseköğretim öğrencilerinin işlevsel yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Özçakmak, H. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının dilekçe yazma yeterliklerinin değerlendirilmesi. 4rd International Eurasian Educational Research Congress Ejer Congress 2017 Bildiri Özetleri Kitabı, s. 1857-1858. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, N. H. ve Erdem, İ. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının yazma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 102-129.
  • TBMM. (2005). Dilekçe hakkı ve TBMM dilekçe komisyonu. (Ed. Ömer Ekşi). Ankara: TBMM Basımevi.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Topaloğlu, Y. (2010). Yazılı anlatım türleri. (Ed.: L. Doğan). Üniversiteler için Türk dili yazılı ve sözlü anlatım, İstanbul: Kriter Yayınları, s. 295-401.
  • Topçuoğlu Ünal, F., & Altın, H. (2017). Üniversite öğrencilerinin dilekçe yazım yanlışları üzerine bir inceleme. Electronic Turkish Studies, 12(6), 741-760.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). 29.05.2016 tarihinde https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa_2011.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Yakıcı, A., Yücel, M., Doğan M. ve Yelok, V. S. (2008). Üniversiteler için Türkçe 1 yazılı anlatım. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yavuz, K., Yetiş, K. ve Birinci, N. (2003). Üniversite Türk dili ve kompozisyon dersleri. İstanbul: Bayrak Basım Yayım Dağıtım.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dilekçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi

Year 2017, Volume: 14 Issue: 39, 341 - 356, 23.10.2017

Abstract

Eğitim Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin
dilekçe yazma becerilerini incelemeyi amaçlayan bu çalışma, Mustafa Kemal
Üniversitesi Eğitim Fakültesinin Türkçe, İngiliz Dili, Fen Bilgisi, Resim İş, Rehberlik
ve Psikolojik Danışmanlık, Zihin Engelliler ile Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi bölümlerinde okuyan 165 birinci sınıf öğrencisiyle
gerçekleştirilmiştir. Çalışma tarama modelindedir. Veriler nitel araştırma
yöntem ve tekniklerinden doküman incelemesi ile çözümlenmiştir. Öğrencilerin
dilekçeleri, Özçakmak (2017) tarafından geliştirilen Dilekçe Dereceli Puanlama
Anahtarı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen temel
sonuçlar şu şekildedir: Eğitim fakültesi öğrencilerinin ortalama dilekçe yazma
puanlarının 13,41 olduğu, bunun oransal karşılığının %67 olduğu tespit
edilmiştir. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin en az hatayı tarih yazma ve meram
problem anlatma konusunda; en fazla hatayı ise adres ve iletişim bilgisi yazma
ve dil kullanımı konusunda yaptığı belirlenmiştir. Bölüm değişkeni açısından
dilekçe yazma puanlarının istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edilmiştir
(x2=29,606; sd=6; p<.05). Dilekçe yazma konusunda en başarılı
bölümler Türkçe Eğitimi ile Zihin Engelliler Eğitimi; en başarısız bölümler ise
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi ile Resim İş Eğitimi şeklinde
sıralanmıştır. Cinsiyet değişkeni açısından puanlar arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır (U= 2357,500; z= -1,952; p=.051). Son
olarak, öğrencilerinin biçimsel puanları ile dil-anlatım puanları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. (Z=-1,301; p>.05).

References

  • Afacan, S. (2011). Devletle yazışmak: Türkiye ve İran sosyal tarihçiliğinde dilekçeler. Türkiyat Mecmuası, 21(1), 1-29.
  • Beyreli, L., Çetindağ, Z. ve Celepoğlu, A. (2005). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Durmuş, T. I. (2013). Bilimsel yazılar ve yazışma türleri. (Ed.: M. Macit ve S. Cavkaytar), Türk Dili II, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset.
  • Ergene, O. (2013). MEÜ eğitim fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım dersindeki uygulamalarda belirlenen yanlışları üzerine bir değerlendirme (Dilekçe metinleri). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 296-312.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178-195.
  • Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Dağıtım, Gül Yayınevi.
  • Kenan, K. (2007). Türk kamu hukukunda dilekçe hakkı ve kullanma usulü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Koç, H. ve Tarhan Öztoprak, M. (2003). Yazışma teknikleri: Örnekler ve uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Nohutçu, U. (2015). Yükseköğretim öğrencilerinin işlevsel yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Özçakmak, H. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının dilekçe yazma yeterliklerinin değerlendirilmesi. 4rd International Eurasian Educational Research Congress Ejer Congress 2017 Bildiri Özetleri Kitabı, s. 1857-1858. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, N. H. ve Erdem, İ. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının yazma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 102-129.
  • TBMM. (2005). Dilekçe hakkı ve TBMM dilekçe komisyonu. (Ed. Ömer Ekşi). Ankara: TBMM Basımevi.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Topaloğlu, Y. (2010). Yazılı anlatım türleri. (Ed.: L. Doğan). Üniversiteler için Türk dili yazılı ve sözlü anlatım, İstanbul: Kriter Yayınları, s. 295-401.
  • Topçuoğlu Ünal, F., & Altın, H. (2017). Üniversite öğrencilerinin dilekçe yazım yanlışları üzerine bir inceleme. Electronic Turkish Studies, 12(6), 741-760.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). 29.05.2016 tarihinde https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa_2011.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Yakıcı, A., Yücel, M., Doğan M. ve Yelok, V. S. (2008). Üniversiteler için Türkçe 1 yazılı anlatım. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yavuz, K., Yetiş, K. ve Birinci, N. (2003). Üniversite Türk dili ve kompozisyon dersleri. İstanbul: Bayrak Basım Yayım Dağıtım.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 21 citations in total.

Details

Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Hüseyin Özçakmak 0000-0001-8579-5567

Ömer Faruk Kadan

Publication Date October 23, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 14 Issue: 39

Cite

APA Özçakmak, H., & Kadan, Ö. F. (2017). Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dilekçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 341-356.
AMA Özçakmak H, Kadan ÖF. Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dilekçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. October 2017;14(39):341-356.
Chicago Özçakmak, Hüseyin, and Ömer Faruk Kadan. “Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dilekçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14, no. 39 (October 2017): 341-56.
EndNote Özçakmak H, Kadan ÖF (October 1, 2017) Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dilekçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 39 341–356.
IEEE H. Özçakmak and Ö. F. Kadan, “Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dilekçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 14, no. 39, pp. 341–356, 2017.
ISNAD Özçakmak, Hüseyin - Kadan, Ömer Faruk. “Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dilekçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/39 (October 2017), 341-356.
JAMA Özçakmak H, Kadan ÖF. Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dilekçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14:341–356.
MLA Özçakmak, Hüseyin and Ömer Faruk Kadan. “Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dilekçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 14, no. 39, 2017, pp. 341-56.
Vancouver Özçakmak H, Kadan ÖF. Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dilekçe Yazma Becerilerinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14(39):341-56.

.