Bireyin
okuduğunu en iyi şekilde anlamasını ve zaman içinde yorumlama, analiz etme,
sentezleme ve değerlendirme gibi üst bilişsel becerilere ulaşmasını sağlamak
amacıyla verilen okuma eğitimi sürecinde birey, çeşitli türlerde metinlerle
karşılaşır. Metinlerin iyi anlaşılması için, okunan metnin tür özelliklerinin
dikkate alınması gerekir.
Bireylerin
gerek eğitim hayatlarında gerekse bireysel
okumalarında sıkça karşılaştıkları metin türlerinden biri de bilgilendirici
metinlerdir. Bilgilendirici metinlerin doğru bir şekilde anlaşılması için,
konu, ana düşünce, yardımcı düşünceler, amaç ve bakış açısından oluşan
bilgilendirici metin unsurlarının ve bilgilendirici metin yapılarının en doğru
şekilde belirlenebilmesi gerekir. Bu doğrultuda, 7. sınıf öğrencilerinin
bilgilendirici metin yapısı unsurlarını belirleyebilme düzeylerini tespit etmek
amacıyla yapılan bu araştırmada, Hatay il merkezindeki bir ortaokulun 7.
sınıfına devam eden öğrencilere, düzeylerine uygun bir deneme metni okutulmuş
ve metnin bilgilendirici metin yapı ve unsurlarını belirleyebilmelerine yönelik
açık uçlu sorular hazırlanarak öğrencilerden cevaplamaları istenmiştir. Cevaplar
nicel ve nitel analiz yöntemleriyle analiz edilmiştir. Nicel analiz boyutu için
veri toplama aracı olarak “Bilgilendirici Metin Unsurları Puanlama Anahtarı”
kullanılmıştır. Buna ek olarak öğrencilerin verdikleri cevaplar içerik analizi
yöntemiyle analiz edilerek, öğrencilerin çeşitli yapı özelliklerini
cevaplandırırken ne tür sorunlarla karşılaştıkları ortaya koyulmuştur.
Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin bilgilendirici bir metni
meydana getiren çeşitli yapısal unsurları belirlemede ve ifade etmede büyük
oranda başarısız oldukları görülmüştür.
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 39 |
.