Demiryolları, 19.
yy’ın son çeyreği ile 20. yy ortalarına kadar Anadolu kentlerinin ulaşım ağının
egemen unsuru olmuştur. Osmanlı Devleti’nin savaşlar içinde geçen son
yüzyılında ulaşım ve taşımacılık adına önemli görevleri olmuştur. Demiryolları,
Anadolu’nun Kurtuluş Savaşı’na şahitlik etmiş ve kazanılmasında yadsınamaz bir
yere sahip olmuştur. Hem ticarî hem de sosyal devinim açısından Türk toplumuna
önemli katkılar sağlamıştır. Anadolu kentleri ve metropollerde oluşacak yeni
sosyal yaşamın temellerinin atılmasında etkili konumda yer almıştır. Bu olgunun
içinde, demiryolu ağına sahip kentlerde ekonomik ve sosyal gelişmişliğin diğer
kentlere göre daha ileri bir düzeye ulaştığı söylenebilir.
Demiryollarının, en
azından ekonomik ve sosyal değişim/dönüşüm konusunda yaptığı benzer bir
katkıyı/görevi Denizli ili için örneklemek pek de yanlış olmaz. Bu bağlamda, tarihi
Anadolu ticaret yolu üzerine konumlandırılmış olan demiryolu ağının iki küçük
ölçekli tanığı, Bozkurt ve Çardak tren istasyonlarıdır. İlin doğu-batı aksında
Eğirdir’e kadar uzanan demiryolu hattı üzerinde, Han-Âbât ovasında (Bozkurt’un
doğusu ile Çardak’ın Batısı arasında kalan bölge) Bozkurt ve Çardak tren
istasyonlarına ev sahipliği yapmaktadır. Aynı havza, Anadolu Selçuklularının
önemli hanlarından Çardak Han’ı da üzerinde barındırmaktadır.
Bu makalede, eski ilgisini
kaybetmiş hatta unutulmaya yüz tutmuş demiryollarından iki tanesinin, plân ve
varoluş vaziyetlerinin irdelenmesi amaçlanmaktadır.
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 39 |
.