Araştırmanın amacı 1-5.
sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinleri tür ve tema açısından incelemektir.
Araştırma 2012-2013 yılları arasında yapılmış olup betimsel nitelikli bir
çalışmadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Talim Terbiye Kurulu tarafından kabul
edilen 1-5. sınıf tüm Türkçe Ders kitapları, örneklemini ise yansız atama
yoluyla 11 yayınevine ait 15 Türkçe ders kitabı içerisinden seçilen 492 metin
oluşturmaktadır. Araştırma kapmasına alınan yayınevlerinin isimleri
şifrelendirilmiştir. Verilerin elde edilmesinde metin türü ölçütü ve tema
ölçütü kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde ve aritmetik
ortalamadan yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; 15 ders kitabında bulunan
metinlerin 131’i bilgilendirici, 213’ü öyküleyici ve 148’inin şiir türünde olduğu
ve 15 farklı temaya yer verildiği tespit edilmiştir. 1. sınıf E, O ve L
yayınevindeki tüm temalarda, 2. sınıf V yayınevine ait 2 temada, 3. sınıf E
yayınevine ait 5 temada, 3. sınıf K yayınevine ait 3 temada, 4. sınıf M
yayınevine ait 2 temada ve 5. sınıf E yayınevine ait 2 temada bilgilendirici
metine, 5. sınıf E yayınevine ait 3 temada, V yayınevine ait 1 temada ve R
yayınevine ait 2 temada öyküleyici metine yer verilmediği belirlenmiştir. 15
Türkçe ders kitabının zorunlu ve seçmeli temalara uygun olarak hazırlandığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 13 Issue: 36 |
.