Bu çalışmanın
amacı, eğitim örgütlerinde çalışan öğretmenlerin mobbing ve iş performansına
ilişkin algılarını belirlemek ve bunları çeşitli değişkenlere göre
değerlendirmektir. Araştırma, Elazığ il merkezindeki liselerde görev yapan 76
öğretmen üzerinde yürütülmüştür. Betimsel tarama yöntemine dayalı olarak
yürütülen çalışmada veriler anket formu
ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler (yüzde, frekans
ve ki-kare) kullanılmıştır. Verilerin analizinden ulaşılan sonuçlar şöyledir: Çalışmada
öğretmenlerin; mobbing algısı, mobbingin örgütsel ve bireysel maliyeti, mobbing
kurbanının özellikleri ile mobbingle mücadele konularında yeterli bilgi ve
farkındalığa sahip olmadıkları belirlenmiştir. Mobbingi,öğrencilere zarar veren
psikolojik bir olgu olarak gören öğretmenler, bununla mücadele konusunda
kendilerini yetersiz görmekte ve bu konuda destek görmemektedirler.
Çalışmada,
öğretmenlerin mobbing ve iş performansına yönelik algıları arasında cinsiyet,
dini inanç, siyasi görüş, etnik mensubiyet ve branş değişkenlerine göre anlamlı
farklılık tespit edilememiştir. Ancak öğretmen
algıları arasında eğitim düzeyi ve medeni durum değişkenlerine göre
istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca, öğretmenlerin,
eğitim düzeyi yükseldikçe mobbing konusundaki farkındalıklarının da yükseldiği
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 37 |
.