Research Article
BibTex RIS Cite

İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SAVAŞ VE BARIŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI

Year 2017, Volume: 14 Issue: 37, 0 - 0, 01.03.2017

Abstract

Bu araştırmada ilk
ve ortaokul öğrencilerinin savaş ve barış kavramlarına ilişkin algıları
metaforlar aracılığı ile belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda
Hatay il merkezinde öğrenim görmekte olan ve basit rastlantısal örnekleme
yöntemi ile seçilmiş 55 erkek (%43), 73 kız (%57) olmak üzere toplam 128
öğrenci araştırmaya katılmıştır. Bu öğrencilerin savaş ve barış kavramı ile
ilgili zihinlerindeki metaforları belirlemek amacıyla kendilerine sorulmak
üzere üzerinde  “Savaş ..........
gibidir, çünkü .........” ve "Barış .......... gibidir, çünkü
........." yazan formlar hazırlanıp, formda yer alan bu boşlukları bir
ders süresince hissettikleri gibi doldurmaları istenmiştir. Nitel araştırma ile
desenlenen bu çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada
verilerinin analizinde SPSS 20,0 programından yararlanılmış ve frekans, yüzde
vb. betimsel istatistikler araştırmanın amacına paralel olarak sunulmuştur.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, Katılımcıların savaş ve barışı somut
olay olarak algılamadıkları, soyut kavramlara daha fazla yer verdikleri,
öğrencilerin savaş kavramını duygusal metaforlarla ifade etmek yerine, dini
semboller kullanarak ifade etmeyi tercih ettikleri görülmüştür. Ayrıca
öğretmenler; öğrencilerin zihinlerinde oluşturdukları kavramları daha rahat
anlayabilmeleri amacıyla “savaş/barış/savaş ve barış” kavramlarını içeren
metafor analizlerini daha fazla incelemelidirler.

References

  • Aktaş, Ö. & Safran M. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin savaş ve barış kavramı ile ilgili düşüncelerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8(8), 1587-1619.
  • Aybek, B. (2006). Konu ve beceri temelli eleştirel düşünme öğretiminin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi ve düzeyine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Baker, P. J. (1991). Mindful engagement: metaphors for school improvement, The Education Digest, 12, 32-35.
  • Barak, L. (1991). Implementation of a mandated senior high global curriculum in the Colchester-East Hants District of Nova Scotia. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Saint Mary University, Halifax.
  • Berberoğlu, E. (2015). Sosyal bilimlerde tarihsel empati ve bakış açısı kazanma, Turkish History Education Journal, 4(1), 216-226.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education, South African Journal of Education, 5, 431-444.
  • Calleja, J. (1994). Alternative trends to peace-building, Msida: Gutenberg Press.
  • Cerit, Y. (2006). School metaphors: the views of the students, teachers and administrators, Eğitim Bilimleri Teori ve Uygulama, 12, 3-13
  • Morgan, G. (1980). Paradigms, metaphors, and puzzle solving in organizational analysis, Administrative Science Quarterly, 12, 605-622.
  • Oflaz, G. (2011). İlköğretim öğrencilerinin "matematik" ve "matematik öğretmeni" kavramlarına ilişkin metaforik algıları, Ankara: Siyasal Kitapevi. Ortony, A. (2002). Metaphor and thought, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Osler, A. & Starkey, H. (2005). Changing citizenship-democracy and inclusion in education, Newport: Open University Press.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 33, 213-224. Radman, Z. (1997). Metaphors: figures of the minds, Netherlands: Kluwer Akademic.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 459-496.
  • Serter, N. (1997). 21. Yüzyıla doğru insan merkezli eğitim, İstanbul: Kayhan Matbaası.
  • Şevki, A.(2009). Edebiyat ve yorum, Ankara: Havuz Yayınları.
  • Tezcan, M. (2002). Postmodern ve küresel toplumda eğitim, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tolstoy, L. N. (2015). Savaş ve barış (2 Cilt), İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2017, Volume: 14 Issue: 37, 0 - 0, 01.03.2017

Abstract

References

  • Aktaş, Ö. & Safran M. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin savaş ve barış kavramı ile ilgili düşüncelerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8(8), 1587-1619.
  • Aybek, B. (2006). Konu ve beceri temelli eleştirel düşünme öğretiminin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi ve düzeyine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Baker, P. J. (1991). Mindful engagement: metaphors for school improvement, The Education Digest, 12, 32-35.
  • Barak, L. (1991). Implementation of a mandated senior high global curriculum in the Colchester-East Hants District of Nova Scotia. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Saint Mary University, Halifax.
  • Berberoğlu, E. (2015). Sosyal bilimlerde tarihsel empati ve bakış açısı kazanma, Turkish History Education Journal, 4(1), 216-226.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education, South African Journal of Education, 5, 431-444.
  • Calleja, J. (1994). Alternative trends to peace-building, Msida: Gutenberg Press.
  • Cerit, Y. (2006). School metaphors: the views of the students, teachers and administrators, Eğitim Bilimleri Teori ve Uygulama, 12, 3-13
  • Morgan, G. (1980). Paradigms, metaphors, and puzzle solving in organizational analysis, Administrative Science Quarterly, 12, 605-622.
  • Oflaz, G. (2011). İlköğretim öğrencilerinin "matematik" ve "matematik öğretmeni" kavramlarına ilişkin metaforik algıları, Ankara: Siyasal Kitapevi. Ortony, A. (2002). Metaphor and thought, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Osler, A. & Starkey, H. (2005). Changing citizenship-democracy and inclusion in education, Newport: Open University Press.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 33, 213-224. Radman, Z. (1997). Metaphors: figures of the minds, Netherlands: Kluwer Akademic.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 459-496.
  • Serter, N. (1997). 21. Yüzyıla doğru insan merkezli eğitim, İstanbul: Kayhan Matbaası.
  • Şevki, A.(2009). Edebiyat ve yorum, Ankara: Havuz Yayınları.
  • Tezcan, M. (2002). Postmodern ve küresel toplumda eğitim, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tolstoy, L. N. (2015). Savaş ve barış (2 Cilt), İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Fikriye Kanatlı

Sinan Schreglmann

Publication Date March 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 14 Issue: 37

Cite

APA Kanatlı, F., & Schreglmann, S. (2017). İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SAVAŞ VE BARIŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37).
AMA Kanatlı F, Schreglmann S. İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SAVAŞ VE BARIŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. March 2017;14(37).
Chicago Kanatlı, Fikriye, and Sinan Schreglmann. “İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SAVAŞ VE BARIŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14, no. 37 (March 2017).
EndNote Kanatlı F, Schreglmann S (March 1, 2017) İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SAVAŞ VE BARIŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 37
IEEE F. Kanatlı and S. Schreglmann, “İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SAVAŞ VE BARIŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 14, no. 37, 2017.
ISNAD Kanatlı, Fikriye - Schreglmann, Sinan. “İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SAVAŞ VE BARIŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/37 (March 2017).
JAMA Kanatlı F, Schreglmann S. İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SAVAŞ VE BARIŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14.
MLA Kanatlı, Fikriye and Sinan Schreglmann. “İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SAVAŞ VE BARIŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 14, no. 37, 2017.
Vancouver Kanatlı F, Schreglmann S. İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SAVAŞ VE BARIŞ KAVRAMLARINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14(37).

.