Göç,
geçmişte var olduğu gibi günümüzde de var olan sosyal bir olgudur. Zira insanlar
tarih boyunca savaşlar, afetler, toplumsal veya siyasi sebeplerden dolayı göç
etmek durumunda kalmışlardır. Suriye’de yedi yılı aşkın bir süreden beri davam
eden iç savaş nedeniyle Türkiye’ye dört milyona yakın insan göç etmek
mecburiyetinde kalmıştır. Göç eden bu kalabalık kitlenin arasında en büyük
oranı öğrenim çağında bulunan çocuk ve gençler oluşturmaktadır. 2016–2017
eğitim-öğretim yılından buyana Suriyeli öğrenciler İmam Hatip okulları da dâhil
olmak üzere Türk eğitim sistemi içerisine alınmaya başlamışlardır.
Bu çalışmanın amacı Suriyelilerin yoğun olarak
bulunduğu illerden birisi olan Kilis ili örneğinde İmam Hatip Lisesinde öğrenim
gören Suriyeli öğrencilerin karşılaştıkları eğitim sorunlarının
belirlenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Bu doğrultuda “yarı yapılandırılmış görüşme formu” aracılığı ile görüşmeler
yapılarak nitel veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi
tekniğiyle çözümlenmiştir. Bu amaçla Kilis’te iki farklı okulda öğrenim gören
on iki öğrenci ile görüşülmüştür. Ayrıca, Suriyeli öğrencilerin eğitimde
görevli öğretmenlerinde görüş ve deneyimleri çalışmaya dâhil edilmiştir.
Araştırma sonucunda İmam Hatip Lisesinde öğrenim gören Suriyeli
öğrencilerin dil sorunu başta olmak üzere, okul kültürüne uyum, ötekileştirilme
gibi sorunlarla karşılaştıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin Arapçaya dayalı
Kur’an-ı Kerim, Arapça, Hadis gibi derslerde akademik başarı sağladıkları görülmüştür.
Öğrencilerin kültürel kodları itibarıyla İmam Hatip Okullarına daha rahat uyum
sağladıkları ve burada aldıkları din eğitiminin kendi ihtiyaçlarını karşıladığı
saptanmıştır.
Migration is a social
phenomenon that exists today just as it has existed in the past. Throughout
history, people have had to migrate due to wars, disasters, social or political
reasons. Since more than seven years because of the ongoing
civil war in Syria, approximately four million people have forced to migrate to
Turkey. The largest proportion of this immigrant population consists of
children and young people in the age of education. Since 2016-2017 academic
years, Syrian students have been recruited into the Turkish education system,
including Imam-Hatip schools.
The aim of this study is to
determine the educational problems faced by the Syrian students studying at
Imam-Hatip High Schools in Kilis where many Syrians live. In this study,
qualitative research methods and techniques has been used. In this direction,
qualitative data has been collected through interviews via semi-structured
interview form. The data obtained from the study have been analyzed via the
content analysis technique. For this purpose interviews were conducted with 12
students in two different schools. In addition, the opinions and experiences of
teachers are included in the study, those who work in the schools where Syrian
students are enrolled.
As a result of the study,
it determined that Syrian students who study in Imam-Hatip High Schools have
had problems such as language issues, adaptation to school, and feelings of
alienation. They were found to be more successful in lessons like Quran, Arabic
and Hadith which are based on Arabic. It was determined that these students are
more adapted to Imam-Hatip High Schools because of their cultural codes and
they found enough the religious education they have received in these schools.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 44 |
.