This article
reports the evaluation of three EFL textbooks which are used in Afghan lower
secondary schools by employing a document analysis approach. Two evaluators
took part in the study, where they independently evaluated the textbooks of
grades 7-9. This study employed a 33-item checklist designed by the
researchers, adopting or modifying items from three checklists in the existing
literature. All the items were organized under six headings, namely, content,
grammar, vocabulary, skills, exercises and activities, and attractiveness of
the text and physical make-up. The evaluation of the textbooks highlighted a
number of serious problems that deserve close attention. The study closes with
a series of recommendations to guide EFL research in the Afghan context.
Bu çalışmada, Afganistan ortaokullarında okutuutulan
İngilizce ders kitaplarının döküman analiz yaklaşımıyla değerlendirilmesini amaçlanmıştır Araştırmada 7-9 sınıf ders
kitapları iki değerlendirici tarafından ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Bu
çalışmada, literatürde yer alan üç kontrol listesinden yararlanılarak
araştırmacılar tarafından oluşturulan 33 maddelik bir kontrol listesi
kullanılmıştır Kontrol listesinde yer alan maddeler içerik, dilbilgisi, kelime
hazinesi, beceriler, alıştırmalar ve etkinlikler ile metnin fiziksel yapısı ve
çekiciliği olmak üzere altı başlık altında düzenlenmiştir. Araştırma sonucu,
ders kitaplarında önemli sorunlar olduğunu ortaya koymuştur. Çalışmada,
Afganistan bağlamında İngilizce öğretimi araştırmalarına rehberlik etmek
için öneriler sunulmuştur
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 17 Issue: 46 |
.