Social anxiety experienced in university students negatively affects interpersonal relationships of individuals and prevents them from benefiting from education and social opportunities sufficiently. For this reason, it is important to investigate the social anxiety experienced during the university period and the concepts associated with it. In this study, the differentiation of social anxiety level experienced by university students according to some demographic variables and the predictive levels of emotional intelligence and authenticity variables were investigated. The research was conducted in accordance with the relational screening model. The study group of the research consists of 386 female and 217 male students studying at Gaziantep University in the 2018-2019 academic year. Personal Information Form, Liebowitz Social Anxiety Scale, Emotional Intelligence Assessment Scale and Authenticity Scale were used as data collection tools. According to the results of the research, the level of social anxiety among university students significantly differentiates according to gender, class and family environment variables. Both emotional intelligence and authenticity have negative and significant relationships with social anxiety. While emotional intelligence explained the total variance of social anxiety by 21%, authenticity contributed 3% to the explained variance. While the level of social anxiety increases, emotional intelligence and authenticity levels decrease.
Üniversite öğrencilerinde yaşanan sosyal kaygı, bireylerin kişilerarası ilişkilerini olumsuz etkilemekte, eğitim ve sosyal fırsatlarından yeterli düzeyde yararlanmalarının önüne geçebilmektedir. Bu sebeple üniversite döneminde yaşanansosyal kaygının ve ilişkili olduğu kavramların araştırılması önem taşımaktadır. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinde yaşanan sosyal kaygı düzeyinin bazı demografik değişkenlere göre farklılaşması ve duygusal zekâ ile otantiklik değişkenlerinin sosyal kaygıyı yordama düzeyleri araştırılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama tipinde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Gaziantep Üniversitesi’nde öğrenim gören 386 kız ve 217 erkek öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği, Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği ve Otantiklik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinde sosyal kaygı düzeyi cinsiyet, sınıf ve aile ortamı değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Sosyal kaygı ile hem duygusal zekâ hem de otantiklik negatif yönlü, anlamlı ilişkilere sahiptir. Duygusal zekâsosyal kaygının %21 oranında toplam varyansını açıklarken, otantiklik ise açıklanan varyansa %3 oranında katkı yapmıştır. Sosyal kaygı düzeyi artarken duygusal zekâ ve otantiklik düzeyi azalmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 48 |
.