Amaç: Çalışmanın amacı tıp fakültesi öğrencilerinde tütün
kullanım sıklığını, nedenlerini, bırakmaya yönelik düşüncelerini ve nikotin
bağımlılığını belirlemektir.
Gereç ve Yöntemler:Bu çalışmanın evreni 2017 yılında 1250 tıp fakültesi
öğrencisidir, örneklemi ise 1, 4 ve 6 sınıflardan ½ sistematik yöntemle seçilen
304 öğrencidir. Ölçüm aracı olarak 39 sorudan oluşan, sosyodemografik
bilgileri, tütün kullanımına ilişkin politika hakkında fikirleri, tıp
eğitimiyle tütün kullanımı ilişkisini ve tütün kullanım sıklığına ilişkin
soruları ve Fagerstrom Nikotin Bağımlılık Ölçeğini içeren bir soru formu
kullanıldı. İstatistiksel değerlendirmede tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare
testi kullanıldı, p <0,05 istatistiksel olarak önemli olarak kabul edildi.
Bulgular:Katılımcıların yaş ortalaması 21,3±2,7 olup %51,3’ü
erkekti. Herhangi bir tütün ürünü deneme oranı %59,5 idi. Tütün kullanım
sıklığı birinci sınıfta %15,8, dördüncü sınıfta %35,0 ve altıncı sınıfta %33,3
olup (p<0,001) ortalama %27,0 idi. Dönem tekrarı yapanlarda tütün kullanım
sıklığı daha yüksek bulundu (p=0,001). Sigaraya başlama yaş ortalaması
17,7±3.19 olup dördüncü ve altıncı sınıf öğrencilerinin %56,0’sı sigaraya
üniversitede başlamıştı. Aktif içicilerin günlük ortalama sigara tüketimi 10,1±
8,9 adetti. Sigaraya başlamada etkili olan faktörler sosyal çevre %38,9, merak
%34,2 ve tıp fakültesi eğitimi ile ilgili sorunlar %20,1 idi. Öğrencilerin
%53,5’i tütün bırakmaya yönelik sağlık hizmetlerinin nerede verildiğini ve
%59,1’i sigara bıraktırma ilaçlarını bilmemekte idi. Fagerström nikotin
bağımlılık ölçeği puan ortalaması 3,42±2,98 olup en yüksek ortalama 4,64±3,08
ile altıncı sınıftaydı.
Sonuç: Mezun olan üç kişiden biri sigara kullanmaktadır.
Öğrencilerin yaklaşık yarısı tütün kullanmaya tıp fakültesinde başlamıştır.
Tütün kullanımı ve sağlıklı yaşam davranışları bakımından tıp eğitim müfredatı
ve politikalarının gözden geçirilmesini önermekteyiz.
Aim: The aim of this study is to determine the prevalence, causes, addiction and intention to quit tobacco in students of medical faculty.
Material and Methods: Study population of this study is 1250 medical faculty students in 2017, and the sample is 304 students selected by ½ systematic method from 1, 4 and 6 grades. A questionnaire consisting of 39 questions, consisting of sociodemographic variables, opinion on policy about tobacco use, frequency of tobacco use, questions on relation between tobacco use and medical education, and Fagerstrom Nicotine Addiction Scale were used as the measurement tool. Descriptive statistics and chi-square test were used for statistical analysis, p <0.05 was accepted as statistically significant.
Results: The mean age was 21,3 ± 2,7 years, 51,3% were male. The prevalence of ever user of any tobacco product 59,5%. The prevalence of current users of any tobacco product was 15,8% in first grade, 35,0% in fourth grade and 33,3% in sixth grade (average of 27,0%) (p<0,001). The prevalence of tobacco use was higher in failed students (p = 0.001). The mean age of starting smoking was 17,7 ± 3.19, and 56,0% of the fourth and sixth grade students started cigarette use at university. The average daily cigarette consumption of current smokers was 10,1 ± 8,9. Factors that were effective in starting smoking were social environment 39,0%, curiosity 34,2% and medical faculty education problems 20.1%. 53.5% of the students did not know where tobacco-leaving health services were given and 59,1% did not know the smoking cessation drugs. The mean score of Fagerstrom nicotine dependence scale was 3,42 ± 2,98 and the highest was in the sixth grade with a mean of 4.64 ± 3.08.
Conclusion: One of the three graduates is current smokers. Nearly half of the students began tobacco use at the medical faculty. We recommend that medical education curricula and policies be scrutinized in terms of tobacco use and healthy lifestyle behaviors.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Submission Date | May 21, 2018 |
Acceptance Date | July 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 33 |