After the 1970s, both in Turkey and around the world, religious, spiritual and metaphysical practices and discourses moved from the periphery to the center of popular culture. In Turkey, this course also has the effect of activating the heterodox aspects of the dominant religion and spiritual teachings. This study assumes that a discussion on the spiritual character of popular culture can also be pursued through Sufism. The study investigates how a field of "pop Sufism" rose in Turkey in the 2010s, and through what content and forms it circulated as an alternative religious-spiritual market. İn this context, the focus is on the constructions of subjectivity in Sufi self-help books and the image of Mevlana and Mevlevism that has been turned into various forms in consumption channels. In this framework, it is argued that in the 2010s, the widespread content and forms of Sufism in popular culture circulated as an area of consensus between postmodern-spiritual, liberal-neoliberal, conservative-religious approaches. The aim is to show that in the current cultural and political context, in which religiosity is not marginalized, this attitude is also acceptable in terms of the fluidity and vitality of the market. Sufism, which can be easily attached to every text and worldview, is separated from its context and philosophy under the postmodern cultural tendencies of late capitalism.
1970’lerden sonra hem Türkiye’de hem de dünya genelinde dini, spiritüel, metafizik pratik ve söylemler popüler kültürün periferisinden merkezine doğru bir seyirle ilerler. Bu seyrin Türkiye’de hâkim dinin heteredoks yanlarını ve spiritüel öğretileri harekete geçiren bir etkisi de vardır. Bu çalışmada popüler kültürün spiritüel karakterine dair bir tartışmanın tasavvuf üzerinden de yürütülebileceği ön kabulünden hareket ediliyor. Çalışmada 2010’lu yılların Türkiye’sinde bir “pop tasavvuf” alanının nasıl yükselişe geçtiği, onun alternatif bir dini-spiritüel pazar olarak hangi içerik ve biçimlerle dolaşıma girdiği soruşturuluyor. Bu doğrultuda tasavvufi kişisel gelişim kitaplarındaki öznellik kurgularına ve tüketim kanallarında türlü biçimlere dönüşen Mevlana ve Mevlevilik imgesine odaklanılıyor. Bu çerçevede 2010’lu yıllarda tasavvufun popüler kültürdeki yaygın içerik ve biçimlerinin; postmodern-spiritüel; liberal-neoliberal; muhafazakâr-dini yaklaşımların bir uzlaşı alanı olarak dolaşıma girdiği iddia ediliyor. Dinselliğin ötelenmediği mevcut kültürel ve politik bağlam içerisinde bu tavrın, piyasanın akışkanlığı ve canlılığı açısından da onaylanır bir durum olduğunu göstermek amaçlanıyor. Her metne ve dünya görüşüne kolaylıkla eklemlenebilen tasavvuf, geç kapitalizmin postmodern kültürel eğilimleri altında bağlamından ve felsefesinden koparılıyor.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Consumption and Everyday Life |
Journal Section | Articles (Thematic) |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | October 6, 2023 |
Acceptance Date | December 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |