Research Article
BibTex RIS Cite

CHANGE.ORG PETITION CAMPAIGN “ÖZGECAN YASASI” AS A DIGITAL ADVOCACY CASE

Year 2019, , 305 - 336, 15.12.2019
https://doi.org/10.17572//mj2019.2.305336

Abstract

In this study, the petition campaign‚ 'Özgecan Yasası‛ which was launched as an individual and amateur initiative on Change.org following the murder of Özgecan Aslan on February 11, 2015 was examined as a successful digital advocacy case that exemplifies the contribution of digital technologies to advocacy efforts. The campaign illustrates how an advocacy initiative launched without any resources and professional support can become massive and popular with the participation of various publics and can create social mobility through the use of digital technology. Using the case study approach, the data acquired through an online archive survey and the campaign initiator Gözde Salur’s written responses to our questions are analyzed in accordance with Hon’s model (2015) developed for digital social advocacy efforts.

References

  • Acuner, S. (2016). 90’lı yıllar ve resmi düzeyde kurumsallaşmanın doğuş aşamaları, Aksu Bora ve Asena Günal (Der.), içinde, 90’larda Türkiye’de feminizm (s. 125-158). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aksu, O. (2017). Yeni toplumsal hareketler bağlamında sosyal medya kullanımı analizi: kadın dernekleri, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 146-159.
  • Bora, A. ve Günal, A. (2016). Önsöz, Aksu Bora ve Asena Günal (Der.), içinde, 90’larda Türkiye’de feminizm (s. 7-11). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Boztepe, V. (2017). Televizyon haberlerinde kadınlara yonelik siddetin temsili: Özgecan Aslan cinayeti uzerinden bir ınceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 2017(1), 39-66.
  • Breuer, A. ve Farooq, B. (2012). Online political participation: slacktivism or efficiency ıncreased activism? evidence from the Brazilian Ficha Limpa campaign. Erişim: 12 Kasım 2019, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2179035
  • Daymon, C. ve Holloway, I. (2002). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. London: Routledge.
  • Deren, S. (2018). TBMM birleşimlerinde Özgecan Aslan cinayeti. Fe Dergi, 10 (1), 42-57.
  • Doan, M. A. ve Toledano, M. (2018). Beyond organization-centred public relations: collective action through a civic crowdfunding campaign. Public Relations Review, 44 (1), 37- 46.
  • Earl, J. ve Kimport, K. (2011). Digitally enabled social change: activism in the internet age. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. The Academy of Management Review, 14(4), 532-550.
  • Gürses, F. (2017). Kadın cinayetlerinin haber soylemi: Munevver Karabulut ve Özgecan Aslan haberleri üzerine elestirel bir degerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(3), 541-568.
  • Halupka, M. (2014). Clicktivism: a systematic heuristic. Policy and Internet, 6 (2), 115- 132.
  • Hon, L. (2015). Digital social advocacy in the justice for Trayvon campaign. Journal of Public Relations Research, 27 (4), 299- 321. doi: 10.1080/10627226X.2015.1027771
  • Işık, S. N. (2016). 1990’larda kadına yönelik aile içi şiddetle mücadele hareketi içinde oluşmuş bazı gözlem ve düşünceler, Aksu Bora ve Asena Günal (Der.), içinde, 90’larda Türkiye’de feminizm (s. 41-72). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Joyce, M. (2010). Introduction: how to think about digital activism. Mary Joyce (Der.), içinde, Digital activism decoded: the new mechanics of change (s.1- 14). New York: International Debate Education Association.
  • Karpf, D. (2010) Measuring the success of digital campagins. Mary Joyce (Der.), içinde, Digital activism decoded: the new mechanics of change (s.151-164). New York: International Debate Education Association.
  • Kavada, A. (2010). Activism transforms digital: the social movement perspective. Mary Joyce (Der.), içinde, Digital activism decoded: the new mechanics of change (s. 101- 118). New York: International Debate Education Association.
  • Obar, J. A., Zube, P. ve Lampe, C. (2012). Advocacy 2.0: an analysis of how advocacy groups in the united states perceive and use social media as tools for facilitating civic engagement and collective action. Journal of Information Policy, 2, 1-25.
  • Özkan, S. (2018). Kadına yönelik şiddet ve sosyal medya aktivizmi: Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu örneğinde içerik analizi, Yeni Düşünceler, 9, 57-69.
  • Özkazanç, A. (2013). Psikanaliz, feminizm ve şiddet, Alev Özkazanç (Der.), içinde Cinselik, şiddet ve hukuk: feminist yazılar (s. 21-66). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Sancar, S. (2011). Türkiye’de kadın hareketinin politiği: tarihsel bağlam, politik gündem ve özgünlükler, Serpil Sancar (Der.), içinde Birkaç arpa boyu: 21. yüzyıla girerken Türkiye’de feminist çalışmalar /Prof. Dr. Nermin Abadan Unat’a armağan (s.53-109). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. Erişim: 02.11.2019, http://kasaum.ankara.edu.tr/files/2013/09/Serpil-Sancar- T%C3%BCrkiye%E2%80%99de-Kad%C4%B1n-Hareketinin-Politi%C4%9Fi.pdf
  • Sarıtaş, E. (2015). Özgecan Aslan eylemleri ve feminist hareket üzerine düşündürdükleri. Mülkiye Dergisi, 39(2), 273-281.
  • Shirky, C. (2008). Here comes everybody: the power of organizing without organizations. New York: Penguin Press.
  • Taştan, C. ve Küçüker Yıldız, A. (2019). Dünya ve Türkiye'de kadın cinayetleri 2016-2017- 2018 verileri ve analizler. Ankara: Polis Akademisi Yayınları. Erişim: 02.11.2019, https://www.pa.edu.tr/Upload/editor/files/Kadin_Cinayetleri_Rapor.pdf
  • Tekeli, Ş. (2011). 1980’ler Türkiye’sinde kadınlar, Şirin Tekeli (Der.), içinde, 1980’ler Türkiyesi’nde Kadın Bakış Açısından Kadınlar (s. 5- 46). İstanbul: İletişim Yayınları. Timisi, N. ve Ağduk Gevrek, M. (2016). 1980’ler Türkiye’sinde feminist hareket: Ankara çevresi, Aksu Bora ve Asena Günal (Der.), içinde, 90’larda Türkiye’de feminizm (s. 19-39). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yıldız Tahincioğlu, A. N. (2013). Türkiye basınında namusun halleri. Kültür ve İletişim, 16 (1): 73-104.
  • Yıldız Tahincioğlu, N. (2015). Sola kadın eli değince: Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu, Aksu Bora (Der.), içinde, İradenin iyimserliği:2000’lerde Türkiye’de kadınlar (s.311-345). Ankara: Ayizi Yayınları.
  • Yin, R. K. (2009). Case study resarch: design and methods (4th ed.). California: Sage Publications.
  • Çevrimiçi Kaynaklar
  • Acılı aileden‚ Özgecan Yasası‛ talebi (12 Haziran 2015). Erişim: 14 Aralık 2018, ahttp://www.radikal.com.tr/mersin-haber/acili-aileden-ozgecan-yasasi-talebi- 1378097/
  • Aylin Nazlıaka'dan da Özgecan yasası teklifi (5 Temmuz 2015). Erişim: 14 Aralık 2018, http://kadincinayetlerinidurduracagiz.net/haberler/2265/aylin-nazliakadan-da- ozgecan-yasasi-teklifi
  • Bir yıldır bekliyoruz başbakanım (11 Şubat 2016). Erişim: 14 Aralık 2018, https://www.change.org/p/kadına-karşı-işlenen-suçlarda-erkeklere-verilen-iyi- hal-indirimi-kalksın-yasalar-kadınları-korusun-tbmmresmi-eminebulut- ölmekistemiyorum/u/15410646
  • Change.org etki raporu 2018 (t.y.) Erişim: 10 Ağustos 2019, https://static.change.org/brand- pages/impact/reports/2019/change.org_Impact_Report_turkish_july19.pdf
  • Change.org Türkiye (23 Mayıs 2015a). Mert Fırat çok pişman. *Video+. Erişim: 14 Aralık 2018, https://www.youtube.com/watch?v=tKNbbGUxZwY
  • Change.org Türkiye (26 Mayıs 2015b). #ÖzgecanYasası kampanyasında CHP’den ilk yanıt Dr. Aytun Çıray ve eşi Selmin Çıray’dan. *Video+. Erişim: 14 Aralık 2018, https://www.youtube.com/watch?v=ZkgD6M16TaM

DİJİTAL SAVUNUCULUK ÖRNEĞİ OLARAK “ÖZGECAN YASASI” CHANGE.ORG İMZA KAMPANYASI

Year 2019, , 305 - 336, 15.12.2019
https://doi.org/10.17572//mj2019.2.305336

Abstract

Bu çalışmada, çevrimiçi imza platformu olan Change.org’da 11 Şubat 2015’te Özgecan Aslan cinayeti sonrasında bireysel ve amatör bir girişim olarak başlatılan Özgecan Yasası imza kampanyası, dijital teknolojilerin savunuculuk çalışmalarına katkılarını gösteren başarılı bir dijital savunuculuk örneği olarak incelenmiştir. Kampanya, kaynağı olmayan ve profesyonel desteği bulunmadan başlatılan bir savunuculuk girişiminin, dijital teknolojinin sağlarlıklarından yararlanarak, farklı kamuların katılımıyla kitleselleşebileceğini ve hareketlilik yaratabileceğini göstermektedir. Vaka incelemesi yöntemi kullanılarak, çevrimiçi arşiv taraması, sosyal medya taraması ve kampanya başlatıcısı Gözde Salur’a iletilen sorulara alınan yazılı cevaplar ile elde edilen veriler, Hon’un (2015) dijital sosyal savunuculuk çalışmaları için geliştirdiği model referans alınarak, modelde belirlenen kategoriler ekseninde değerlendirilmiştir.

References

  • Acuner, S. (2016). 90’lı yıllar ve resmi düzeyde kurumsallaşmanın doğuş aşamaları, Aksu Bora ve Asena Günal (Der.), içinde, 90’larda Türkiye’de feminizm (s. 125-158). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aksu, O. (2017). Yeni toplumsal hareketler bağlamında sosyal medya kullanımı analizi: kadın dernekleri, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 146-159.
  • Bora, A. ve Günal, A. (2016). Önsöz, Aksu Bora ve Asena Günal (Der.), içinde, 90’larda Türkiye’de feminizm (s. 7-11). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Boztepe, V. (2017). Televizyon haberlerinde kadınlara yonelik siddetin temsili: Özgecan Aslan cinayeti uzerinden bir ınceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 2017(1), 39-66.
  • Breuer, A. ve Farooq, B. (2012). Online political participation: slacktivism or efficiency ıncreased activism? evidence from the Brazilian Ficha Limpa campaign. Erişim: 12 Kasım 2019, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2179035
  • Daymon, C. ve Holloway, I. (2002). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. London: Routledge.
  • Deren, S. (2018). TBMM birleşimlerinde Özgecan Aslan cinayeti. Fe Dergi, 10 (1), 42-57.
  • Doan, M. A. ve Toledano, M. (2018). Beyond organization-centred public relations: collective action through a civic crowdfunding campaign. Public Relations Review, 44 (1), 37- 46.
  • Earl, J. ve Kimport, K. (2011). Digitally enabled social change: activism in the internet age. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. The Academy of Management Review, 14(4), 532-550.
  • Gürses, F. (2017). Kadın cinayetlerinin haber soylemi: Munevver Karabulut ve Özgecan Aslan haberleri üzerine elestirel bir degerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(3), 541-568.
  • Halupka, M. (2014). Clicktivism: a systematic heuristic. Policy and Internet, 6 (2), 115- 132.
  • Hon, L. (2015). Digital social advocacy in the justice for Trayvon campaign. Journal of Public Relations Research, 27 (4), 299- 321. doi: 10.1080/10627226X.2015.1027771
  • Işık, S. N. (2016). 1990’larda kadına yönelik aile içi şiddetle mücadele hareketi içinde oluşmuş bazı gözlem ve düşünceler, Aksu Bora ve Asena Günal (Der.), içinde, 90’larda Türkiye’de feminizm (s. 41-72). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Joyce, M. (2010). Introduction: how to think about digital activism. Mary Joyce (Der.), içinde, Digital activism decoded: the new mechanics of change (s.1- 14). New York: International Debate Education Association.
  • Karpf, D. (2010) Measuring the success of digital campagins. Mary Joyce (Der.), içinde, Digital activism decoded: the new mechanics of change (s.151-164). New York: International Debate Education Association.
  • Kavada, A. (2010). Activism transforms digital: the social movement perspective. Mary Joyce (Der.), içinde, Digital activism decoded: the new mechanics of change (s. 101- 118). New York: International Debate Education Association.
  • Obar, J. A., Zube, P. ve Lampe, C. (2012). Advocacy 2.0: an analysis of how advocacy groups in the united states perceive and use social media as tools for facilitating civic engagement and collective action. Journal of Information Policy, 2, 1-25.
  • Özkan, S. (2018). Kadına yönelik şiddet ve sosyal medya aktivizmi: Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu örneğinde içerik analizi, Yeni Düşünceler, 9, 57-69.
  • Özkazanç, A. (2013). Psikanaliz, feminizm ve şiddet, Alev Özkazanç (Der.), içinde Cinselik, şiddet ve hukuk: feminist yazılar (s. 21-66). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Sancar, S. (2011). Türkiye’de kadın hareketinin politiği: tarihsel bağlam, politik gündem ve özgünlükler, Serpil Sancar (Der.), içinde Birkaç arpa boyu: 21. yüzyıla girerken Türkiye’de feminist çalışmalar /Prof. Dr. Nermin Abadan Unat’a armağan (s.53-109). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. Erişim: 02.11.2019, http://kasaum.ankara.edu.tr/files/2013/09/Serpil-Sancar- T%C3%BCrkiye%E2%80%99de-Kad%C4%B1n-Hareketinin-Politi%C4%9Fi.pdf
  • Sarıtaş, E. (2015). Özgecan Aslan eylemleri ve feminist hareket üzerine düşündürdükleri. Mülkiye Dergisi, 39(2), 273-281.
  • Shirky, C. (2008). Here comes everybody: the power of organizing without organizations. New York: Penguin Press.
  • Taştan, C. ve Küçüker Yıldız, A. (2019). Dünya ve Türkiye'de kadın cinayetleri 2016-2017- 2018 verileri ve analizler. Ankara: Polis Akademisi Yayınları. Erişim: 02.11.2019, https://www.pa.edu.tr/Upload/editor/files/Kadin_Cinayetleri_Rapor.pdf
  • Tekeli, Ş. (2011). 1980’ler Türkiye’sinde kadınlar, Şirin Tekeli (Der.), içinde, 1980’ler Türkiyesi’nde Kadın Bakış Açısından Kadınlar (s. 5- 46). İstanbul: İletişim Yayınları. Timisi, N. ve Ağduk Gevrek, M. (2016). 1980’ler Türkiye’sinde feminist hareket: Ankara çevresi, Aksu Bora ve Asena Günal (Der.), içinde, 90’larda Türkiye’de feminizm (s. 19-39). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yıldız Tahincioğlu, A. N. (2013). Türkiye basınında namusun halleri. Kültür ve İletişim, 16 (1): 73-104.
  • Yıldız Tahincioğlu, N. (2015). Sola kadın eli değince: Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu, Aksu Bora (Der.), içinde, İradenin iyimserliği:2000’lerde Türkiye’de kadınlar (s.311-345). Ankara: Ayizi Yayınları.
  • Yin, R. K. (2009). Case study resarch: design and methods (4th ed.). California: Sage Publications.
  • Çevrimiçi Kaynaklar
  • Acılı aileden‚ Özgecan Yasası‛ talebi (12 Haziran 2015). Erişim: 14 Aralık 2018, ahttp://www.radikal.com.tr/mersin-haber/acili-aileden-ozgecan-yasasi-talebi- 1378097/
  • Aylin Nazlıaka'dan da Özgecan yasası teklifi (5 Temmuz 2015). Erişim: 14 Aralık 2018, http://kadincinayetlerinidurduracagiz.net/haberler/2265/aylin-nazliakadan-da- ozgecan-yasasi-teklifi
  • Bir yıldır bekliyoruz başbakanım (11 Şubat 2016). Erişim: 14 Aralık 2018, https://www.change.org/p/kadına-karşı-işlenen-suçlarda-erkeklere-verilen-iyi- hal-indirimi-kalksın-yasalar-kadınları-korusun-tbmmresmi-eminebulut- ölmekistemiyorum/u/15410646
  • Change.org etki raporu 2018 (t.y.) Erişim: 10 Ağustos 2019, https://static.change.org/brand- pages/impact/reports/2019/change.org_Impact_Report_turkish_july19.pdf
  • Change.org Türkiye (23 Mayıs 2015a). Mert Fırat çok pişman. *Video+. Erişim: 14 Aralık 2018, https://www.youtube.com/watch?v=tKNbbGUxZwY
  • Change.org Türkiye (26 Mayıs 2015b). #ÖzgecanYasası kampanyasında CHP’den ilk yanıt Dr. Aytun Çıray ve eşi Selmin Çıray’dan. *Video+. Erişim: 14 Aralık 2018, https://www.youtube.com/watch?v=ZkgD6M16TaM
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles (Thematic)
Authors

Melike Aktaş 0000-0003-1503-4302

Ebru Akçay 0000-0002-4792-9680

Publication Date December 15, 2019
Submission Date December 15, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Aktaş, M., & Akçay, E. (2019). DİJİTAL SAVUNUCULUK ÖRNEĞİ OLARAK “ÖZGECAN YASASI” CHANGE.ORG İMZA KAMPANYASI. Moment Dergi, 6(2), 305-336. https://doi.org/10.17572//mj2019.2.305336