Bu makale, şiddete eğilimli, kişilik bozukluğundan muzdarip, üst tabakadan beyaz yakalı karakterlere odaklanan Mary Harron’ın American Psycho (Amerikan Sapığı, 2000) ve David Fincher’ın Fight Club (Dövüş Kulübü, 1999) filmlerinin altında yatan politik dinamikleri incelemektedir. Tüketim çılgınlığının, materyalizmin ve bireyler arası sert rekabetin hâkim olduğu 21. yüzyılın eşiğindeki Amerika’da geçen her iki film de ana karakterlerin şiddete yönelmesinin sığ, yüzeysel, tek boyutlu varoluşlarını aşma çabasından kaynaklandığını göstererek karakterlerin patolojik şiddet eğilimlerinin ardında tüketim toplumunun insan üzerindeki yıkıcı etkisinin yattığını ima etmektedir. Bu makalenin amacı, Amerikan Sapığı ve Dövüş Kulübü filmlerinin merkezine aldığı şiddete eğilimli karakterler vasıtasıyla Amerikan toplumuna sağlam bir eleştiri yönelttiğini göstermektir.
This article explores the politics of two films, namely American Psycho (Mary Harron, 2000) and Fight Club (David Fincher, 1999), both of which portray a privileged, white collar protagonist suffering from a personality disorder that leads him to commit violent acts. Set in the late 20th century America characterized by rampant consumerism, stark materialism and fierce competition, both films suggest that it is the debilitating impact of the commodifed, commodity-driven consumer society that leads the protagonists to resort to violence as a way of transcending their depthless, shallow, one-dimensional existence. The aim of this article is to demonstrate that both American Psycho and Fight Club present a critique of American society through the portrayal of protagonists whose pathologically violent behaviour stems from the dehumanizing effects of consumer culture on the individual psyche.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles (Thematic) |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Submission Date | December 1, 2016 |
Acceptance Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 2 - Cinema and Politics |