Chicago Sosyoloji Okulu’nun etnografi çalışmalarına, teorik ve metodolojik olarak önemli katkıları olmuştur. Metodolojik özgünlükleri ile erken dönem kent monografileri ve sembolik etkileşimcilik teorisi bu katkıların en bilinenleridir. Bu çalışmanın odağında, söz konusu etnografik mirasın, özellikle sembolik etkileşimcilik perspektifinin, günümüz dijital etnografi çalışmaları açısından ne anlama geldiği sorusu yer alır. Bu doğrultuda, bu çalışma (i) Chicago etnografi literatürünü ana hatları ile ele alır; (ii) sembolik etkileşimcilik teorisini, Chicago Okulu’nun etnografi geleneği açısından konumlar; (iii) sembolik etkileşimciliğin, dijital etnografi araştırmalarıyla nasıl ilişkilendiğini analiz eder.
The Chicago School of Sociology has made important theoretical and methodological contributions to the field of ethnographic studies. The urban monographs of the early Chicago School and the theory of symbolic interactionism are the most recognised of these contributions. The focus of this study is on the following question: What does the Chicago School’s ethnographic legacy in general and in particular its theory of symbolic interactionism mean for the current digital ethnographic studies? Hence, this study (i) discusses the outlines of the literature of the Chicago ethnographic research; (ii) indicates the position of the theory of symbolic interactionism in the school’s tradition of ethnography; (iii) analyses how the theory of symbolic interactionism relates to the digital ethnographic studies.
Chicago School interactionist social theory symbolic interactionism ethnography digital ethnography
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles (Thematic) |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2017 |
Submission Date | June 1, 2017 |
Acceptance Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 1 - Ethnography |