Küreselleşen yeni ekonomilerin yükselişine paralel olarak, turizm alanında da küresel organizasyonu kolaylaştıran ve katılımcı pratikleri yaygınlaştıran iletişim araçlarının vasıtasıyla yeni pazarlar açılmıştır. Gönüllü turizmi, küresel turizm pazarı içerisinde giderek genişleyen ve çeşitlenen alt alanlardan biridir. İnternet ortamının sağladığı olanaklarla dünyanın farklı bölgelerinden birbirini tanımayan milyonlarca kişi iletişim ağları kurmakta ve dünya çapında seyahat etmenin alternatif alanlarını yaratmaktadır. Bu araştırmada, gönüllü turizmi içerisinde değerlendirilebilecek workaway.info inisiyatifinin kurduğu toplumsal etkileşim ağının niteliği tartışmaya açılacaktır. Katılımcı pratikleri nasıl yönlendirdiği, nasıl bir çalışan figürü inşa ettiği üzerine odaklanılacak ve bu figürle daha geniş düzlemdeki sosyo-ekonomik gelişmeler arasındaki bağlar değerlendirilecektir. Araştırmada, workaway inisiyatifinin web sayfası (www.workaway.info) netnografik araştırma yöntemlerinden yararlanılarak incelenmiştir. Ayrıca, araştırmanın çerçevesi, dünyada ve Türkiye’de yakın dönemde Workaway sisteminin işleyişi hakkında bilgi veren gözlem ve değerlendirmelerle genişletilmiştir.
Parallel to the rise of globalized new economies, new markets have been opened with the advantages of communication tools that facilitate the global organization and participatory practices in tourism. Volunteer tourism is one of the sub-areas that are expanding and diversifying within the global tourism market. With the opportunities provided by the internet environment, millions of people from different parts of the world, who do not know each other, can establish communication networks and create alternative ways of traveling around the world. In this research, the nature of the social interaction network established by the workaway.info initiative, which can be evaluated in voluntary tourism, will be discussed. The focus will be on how to build an employee figure and the links between this figure and socio-economic developments on a wider plane and how to direct participatory practices. In the study, the web page of the workaway initiative (www.workaway.info) was examined using netnographic research methods. In addition, the scope of the research has expanded by observations and evaluations that provide information about the functioning of the Workaway system in the world and in Turkey in the near term.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles (Thematic) |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Submission Date | December 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 - Media and Participation |