Digital technical possibilities has changed the understanding of mediatic entertainment. Within the new media ecosystem, documentary production has begun to take place through new participatory forms. Ancient Invisible Cities series, which is the object of this study, has been preferred for the following reasons: (i) Allowing participation through sensory messages and interaction, (ii) digital reconstruction of physical and analog ontological assets, (iii) making it possible to examine objects with three hundred sixty degrees video viewing experience through three-dimensional scans. It has been aimed to question the digital image in documentary making and to evaluate its aesthetic existence in documentary narration. With the content analysis, the perfect representation of the digital image and the realism of the documentary production have been evaluated. Consequently, it has been seen that the viewing experience shows an evolution of the classical flow by being articulated with the digital image and includes a hybrid content type.
Dijital teknik olanakların yaygınlaşması medyatik eğlence anlayışını değiştirmiştir. Yeni medya ekosistemi içerisinde belgesel yapımı, yeni katılımcı biçimler üzerinden gerçekleşmeye başlamıştır. Bu çalışmanın nesnesi olan Ancient Invisible Cities belgesel serisi, (i) duyusal iletiler ve etkileşim aracılığıyla katılıma izin vermesi, (ii) fiziksel ve analog ontolojik varlıkların dijital olarak yeniden inşasını barındırması ve (iii) nesnelerin üç boyutlu taramalar aracılığıyla üç yüz altmış derecelik seyir deneyimiyle incelenmesini mümkün kılması bakımından tercih edilmiştir. Dijital görüntünün belgesel yapımındaki konumunun sorgulanması ve belgesel anlatısındaki estetik varoluşunun değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yapılan içerik çözümlemesiyle dijital görüntünün sunduğu kusursuz temsil ve belgesel yapımının dayandığı gerçekçilik değerlendirilmiştir. Sonuç olarak anılan seyir deneyiminin klasik akış mantığının dijital görüntüyle eklemlenerek geçirdiği bir evrimi gösterdiği ve hibrit bir içerik türünü içerdiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles (Thematic) |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2022 |
Submission Date | January 30, 2022 |
Acceptance Date | May 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 - Visual Culture |