The critical political economy perspective has gained considerable attention within media studies worldwide since the 1970s, and within Turkey since the 2000s. This study analyzes the research articles published in DergiPark between 2013 and 2023, employing a critical political economy approach in media. The principal objective of the study is to elucidate prevailing approaches, as well as the theoretical and methodological underpinnings evident in these articles, while also proffering recommendations to address any identified shortcomings. To achieve this objective, a systematic analysis of articles archived in DergiPark was conducted using the keywords “political economy”, “critical political economy”, “media capital,” “media transformation”, “media economy” and “mergers”. Consequently, a total of 62 research articles spanning an 11-year period were identified. The findings reveal a discernible increase in the volume of publications pertaining to the critical political economy perspective in recent years. The examined articles often used qualitative research methodologies. Research on conventional media is still dominated by articles on traditional media, followed by articles on new media. Furthermore, upon comparative analysis with global scholarship on critical political economy analyses of media, it becomes apparent that Turkish studies still lag behind in terms of theoretical and methodological rigor.
Eleştirel ekonomi politik yaklaşım, medya çalışmalarında dünyada 1970’li yıllardan, Türkiye’de ise 2000’li yıllardan itibaren yaygınlaşmıştır. Bu çalışma, medyanın eleştirel ekonomi politiği yaklaşımıyla 2013-2023 yılları arasında DergiPark’ta yayımlanan araştırma makalelerini inceliyor. Makalelerin genel yaklaşımlarını, teorik ve yöntemsel özelliklerini açıklamak ve buradaki eksikliklere öneriler getirmek çalışmanın esas amacıdır. Bu amaç çerçevesinde DergiPark’ta yayımlanan makaleler, “ekonomi politik”, “eleştirel ekonomi politik”, “medya sermayesi”, “medyanın dönüşümü”, “medya ekonomisi” ve “birleşmeler” anahtar kelimeleri kullanarak taranmıştır. Bunun sonucunda 11 yıllık süre zarfında toplamda 62 araştırma makalesi bulunmuştur. Bulgular, son yıllarda eleştirel ekonomi politik yaklaşımla yayımlanan makalelerin sayısında bir artış olduğunu göstermektedir. İncelenen makaleler daha çok nitel araştırma yöntemlerini kullanmıştır. Geleneksel medyayı konu edinen araştırmalar hâlâ ağırlıktadır, onu yeni medyayı odak noktasına alan makaleler izlemektedir. Ayrıca araştırma sonunda eleştirel ekonomi politik yaklaşımını benimseyen dünya genelindeki çalışmalarla kıyaslandığında, Türkiye’deki çalışmaların teorik ve yöntemsel zayıflık gösterdiği gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Articles (Thematic) |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2024 |
Submission Date | March 19, 2024 |
Acceptance Date | May 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |