Research Article
BibTex RIS Cite

Etik Liderlik ve Örgütsel Prestijin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleriyle İlişkisi: Çanakkale İli Kızılay Örneği

Year 2022, , 45 - 65, 08.12.2022
https://doi.org/10.57082/mpsr.1177440

Abstract

Çalışmanın temel amacı, etik liderlik algısının ve kuruluşun örgütsel prestijinin kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri ile ilişkisinin incelenmesidir. Bunun için önce kavramlar üzerinde gerekli literatür taraması yapılmıştır. Devamında ise Kızılay kuruluşunda nicel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı çerçevesinde Çanakkale ili ve ilçelerinde faaliyet gösteren 605 Kızılay gönüllüsüne anket yapılmış ve 305 kişiden dönüş sağlanmıştır. 17 anket elenmiştir. Bu doğrultuda elde kalan 288 anket ile analizler gerçekleştirilmiş olup elde edilen veriler faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizleri yardımıyla değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgularla etik liderlik ve örgütsel prestijin kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri ile ilişkisi örneklem kapsamında incelenip açıklanmıştır.

References

  • Aktan, C. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İgiad Yayınları, İstanbul.
  • Aktan, C. C. ve Börü, D. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. Kurumsal Sosyal Sorumluluk İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk, İgiad Yayınları, İstanbul.
  • Alakavuklar, O. N., Kılıçarslan, S. ve Öztürk, E. B. (2009). Türkiye'de Hayırseverlikten Kurumsal Sosyal Sorumluluğa Geçiş: Bir Kurumsal Değişim Öyküsü, Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(2), s.103-143.
  • Alkan, F. (2004). İnsan Kaynakları Yönetiminde Sosyal Sorumluluk Uygulamaları ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk İlişkisi, Yüksek Lisasn Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Brown, M., Trevino, L. ve Harrison, D. (2005). Ethical Leadership: A Social Learning Perspective for Construct Development and Testing, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97(2), s. 117-134.
  • Bolat, T. ve Seymen, O. (2003). Örgütlerde İş Etiği ve Kariyer Yönetimi İlişkisi: Normatif Etik Boyutlarıyla Bir Değerlendirme, İşletme İktisadi Enstitüsü Yönetim Dergisi, 14(45), s. 3- 19.
  • Bitlisli, F. ve Dinç, M. (2015). Makyavelist Kişilik Eğilimleri ve Etiksel Karar Verme Davranışı İlişkisi: Muhasebe Meslek Mensupları Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi 17(4), 921-942.
  • Commission of the European Communities. (2001). Green Paper: Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, Brussels COM 366.
  • Carroll, A. B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, 34(4), s.39-48.
  • Carroll, A. B. (1979). A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance. The Academy of Management Review, 4(4), s.497- 505.
  • Çıraklı, Ü., Uğurluoğlu, Ö., Şantaş, F., ve Çelik, Y. (2014). Etik Liderlik Davranışlarının Örgütsel Adalet Üzerindeki Etkisi: Hastanede Bir Uygulama, İşletme Bilimi Dergisi, 2(2), 53-69.
  • Friedman, M., (1962). Capitalism and Freedom, Chicago: University of Chicago Press.
  • Gör, Y. ve Tekin, B. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramının Kârlılık İle İlişkisi Üzerine Bir Çalışma: Bist 100 Örneği, Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(5), s 20.
  • Kaya, İ., Erşahan B. ve Bakan İ. (2016). Örgütsel Kimliğin ve Örgütsel Prestijin, Örgütsel Vatandaşlık Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması, 6(1) s. 71-72.
  • Koçoğlu, C. M., ve Aksoy, R. (2017). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının Tüketici Temelli Marka Denkliği Bileşenleri Üzerindeki Etkisinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Analizi, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), s 117.
  • Lantos, G. P. (2001). The Boundaries Strategic Corporate Social Responsibility. Jornal of Consumer Marketing, 18(17).
  • Matten, D., Andrew, C. ve Wendy, C., (2003). Behind the mask: Revealing the true face of corporate citizenship, Journal of Business Ethics, 45(1), s. 109-120
  • Mihelic, K. K. ve Tekavcic, M. (2010) Ethical Leadership, International Journal of Management and Information Systems, 14, 31-41.
  • Tekin İlhan, M. (2019). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerinin Örgütsel Güven Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, İzmir.
  • Schwartz, M. S. ve Carroll, A. B. (2003). Corporate Social Responsibility: A Three Domain Approach, Business Ethics Quarterly. 13(4) s. 503-530.
  • Soysal, A. ve Koçoğlu, D. (2019). Sosyal Sorumluluk Projelerine Yönelik Tutum ve Proje Sahibi Kurumlarin Bilinirliği: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştirma, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), s 31.
  • Sezgül, İ. (2010). Liderlik ve Etik, Modern ve Postmodern Liderlik Tanımları Bağlamında Bir Değerlendirme, Toplum Bilimleri Dergisi, 4(7), s. 239.
  • Şirin, E. (2018). Örgütsel Prestij Algısı İle Çalışanların Örgüte Bağlılıkları Arasındaki İlişki ile Lider Üye Etkileşiminin Rolü Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tak, B. (2009). İşletmelerin Sosyal Sorumlulukları, Beta Basım Yayım A.Ş. İstanbul.
  • Uğurlu, C. ve Üstüner, M. (2011). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerine Yöneticilerinin Etik Liderlik ve Örgütsel Adalet Davranışlarının Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), s. 41.
  • Whetten, D. A., Gordon, R. ve Paul, G. (2002). What Are the Reponsibilities of Business to Society?, Editör: Andrew Pettigrew, Howard Thomas, Richard Whittington.
  • Yaman, A. (2010). İç Denetçinin Yeni Rolü; Etik Liderlik, Denetişim, s.9.

Etik Liderlik ve Örgütsel Prestijin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleriyle İlişkisi: Çanakkale İli Kızılay Örneği

Year 2022, , 45 - 65, 08.12.2022
https://doi.org/10.57082/mpsr.1177440

Abstract

Çalışmanın temel amacı, etik liderlik algısının ve kuruluşun örgütsel prestijinin kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri ile ilişkisinin incelenmesidir. Bunun için önce kavramlar üzerinde gerekli literatür taraması yapılmıştır. Devamında ise Kızılay kuruluşunda nicel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Söz konusu değişken arasında ilişkilerin açıklanması, araştırma modeli çerçevesinde bağımsız değişkenler ile bağımlı değişken arasındaki ilişkilerin açıklanması temel alınmıştır. Araştırmanın amacı çerçevesinde Çanakkale ili ve ilçelerinde faaliyet gösteren 605 kızılay gönüllüsüne anket yapılmış ve 305 kişiden dönüş sağlanmıştır. Bu doğrultuda elde kalan 288 anket ile analizler gerçekleştirilmiş olup elde edilen veriler faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizleri yardımıyla değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgularla etik liderlik ve örgütsel prestijin kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri ile ilişkisi örneklem kapsamında incelenip açıklanmıştır

References

  • Aktan, C. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İgiad Yayınları, İstanbul.
  • Aktan, C. C. ve Börü, D. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. Kurumsal Sosyal Sorumluluk İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk, İgiad Yayınları, İstanbul.
  • Alakavuklar, O. N., Kılıçarslan, S. ve Öztürk, E. B. (2009). Türkiye'de Hayırseverlikten Kurumsal Sosyal Sorumluluğa Geçiş: Bir Kurumsal Değişim Öyküsü, Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(2), s.103-143.
  • Alkan, F. (2004). İnsan Kaynakları Yönetiminde Sosyal Sorumluluk Uygulamaları ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk İlişkisi, Yüksek Lisasn Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Brown, M., Trevino, L. ve Harrison, D. (2005). Ethical Leadership: A Social Learning Perspective for Construct Development and Testing, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97(2), s. 117-134.
  • Bolat, T. ve Seymen, O. (2003). Örgütlerde İş Etiği ve Kariyer Yönetimi İlişkisi: Normatif Etik Boyutlarıyla Bir Değerlendirme, İşletme İktisadi Enstitüsü Yönetim Dergisi, 14(45), s. 3- 19.
  • Bitlisli, F. ve Dinç, M. (2015). Makyavelist Kişilik Eğilimleri ve Etiksel Karar Verme Davranışı İlişkisi: Muhasebe Meslek Mensupları Üzerine Bir Araştırma, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi 17(4), 921-942.
  • Commission of the European Communities. (2001). Green Paper: Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, Brussels COM 366.
  • Carroll, A. B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, 34(4), s.39-48.
  • Carroll, A. B. (1979). A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance. The Academy of Management Review, 4(4), s.497- 505.
  • Çıraklı, Ü., Uğurluoğlu, Ö., Şantaş, F., ve Çelik, Y. (2014). Etik Liderlik Davranışlarının Örgütsel Adalet Üzerindeki Etkisi: Hastanede Bir Uygulama, İşletme Bilimi Dergisi, 2(2), 53-69.
  • Friedman, M., (1962). Capitalism and Freedom, Chicago: University of Chicago Press.
  • Gör, Y. ve Tekin, B. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramının Kârlılık İle İlişkisi Üzerine Bir Çalışma: Bist 100 Örneği, Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(5), s 20.
  • Kaya, İ., Erşahan B. ve Bakan İ. (2016). Örgütsel Kimliğin ve Örgütsel Prestijin, Örgütsel Vatandaşlık Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması, 6(1) s. 71-72.
  • Koçoğlu, C. M., ve Aksoy, R. (2017). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının Tüketici Temelli Marka Denkliği Bileşenleri Üzerindeki Etkisinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Analizi, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), s 117.
  • Lantos, G. P. (2001). The Boundaries Strategic Corporate Social Responsibility. Jornal of Consumer Marketing, 18(17).
  • Matten, D., Andrew, C. ve Wendy, C., (2003). Behind the mask: Revealing the true face of corporate citizenship, Journal of Business Ethics, 45(1), s. 109-120
  • Mihelic, K. K. ve Tekavcic, M. (2010) Ethical Leadership, International Journal of Management and Information Systems, 14, 31-41.
  • Tekin İlhan, M. (2019). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerinin Örgütsel Güven Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, İzmir.
  • Schwartz, M. S. ve Carroll, A. B. (2003). Corporate Social Responsibility: A Three Domain Approach, Business Ethics Quarterly. 13(4) s. 503-530.
  • Soysal, A. ve Koçoğlu, D. (2019). Sosyal Sorumluluk Projelerine Yönelik Tutum ve Proje Sahibi Kurumlarin Bilinirliği: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştirma, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), s 31.
  • Sezgül, İ. (2010). Liderlik ve Etik, Modern ve Postmodern Liderlik Tanımları Bağlamında Bir Değerlendirme, Toplum Bilimleri Dergisi, 4(7), s. 239.
  • Şirin, E. (2018). Örgütsel Prestij Algısı İle Çalışanların Örgüte Bağlılıkları Arasındaki İlişki ile Lider Üye Etkileşiminin Rolü Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tak, B. (2009). İşletmelerin Sosyal Sorumlulukları, Beta Basım Yayım A.Ş. İstanbul.
  • Uğurlu, C. ve Üstüner, M. (2011). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerine Yöneticilerinin Etik Liderlik ve Örgütsel Adalet Davranışlarının Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), s. 41.
  • Whetten, D. A., Gordon, R. ve Paul, G. (2002). What Are the Reponsibilities of Business to Society?, Editör: Andrew Pettigrew, Howard Thomas, Richard Whittington.
  • Yaman, A. (2010). İç Denetçinin Yeni Rolü; Etik Liderlik, Denetişim, s.9.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Beyza Rabianur Erdoğan 0000-0002-2780-8988

Gülten Gümüştekin 0000-0003-0561-1989

Publication Date December 8, 2022
Submission Date September 19, 2022
Acceptance Date October 12, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Erdoğan, B. R., & Gümüştekin, G. (2022). Etik Liderlik ve Örgütsel Prestijin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleriyle İlişkisi: Çanakkale İli Kızılay Örneği. Management and Political Sciences Review, 4(2), 45-65. https://doi.org/10.57082/mpsr.1177440