Bu çalışma, mesafenin Türkiye’de devlet üniversiteleri
kayıtları üzerindeki etkisini, öğrenci istatistikleri konusunda kapsamlı bir
veri tabanı olan Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) temelinde
açıklamayı amaçlamaktadır. Çalışmamız değişkenliğin 2/3’ünü, istatistiksel
olarak önemli 3 değişken kullanarak açıklayabilmektedir; i) üniversite şehrine
(Çanakkale) olan mesafe, ii) diğer büyük şehirlere ve üniversitelere olan mesafe,
iii) üniversite giriş sınavını geçen başarılı öğrenci sayısı. Analizler,
cinsler arası tercih farklarının hala var olduğu ve mesafenin kız öğrenciler
üzerindeki etkisinin erkek öğrencilere nisbeten daha düşük olduğunu
göstermektedir. Ek olarak, parametrik olmayan Veri Zarflama Analizi de,
beklenen sonuçlara kıyasla, muhafazakâr ve daha çok denize kıyısı olmayan Orta
Anadolu’nun ÇOMÜ’yü çok daha az tercih ederken, yakın iller, Doğu Anadolu ve
özellikle de Karadeniz’in ÇOMÜ’ye çok büyük ilgisinin olduğunu göstermektedir.
This study aims to explain the impact of distance on state
university enrolments in Turkey, based on the case for Canakkale Onsekiz Mart University (ÇOMÜ),
which has an extensive statistics regarding student background. We are able to
explain 2/3 of the variation by using 3 highly statistically significant
variables; i) distance to the college town (Çanakkale), ii) distance to the
major cities and other nearby universities, iii) the number of students who
pass the university entrance test. Further analysis also shows that a
relatively significant gender disparity still persists, and distance is found
to be much less effective on female students. Additional non-parametric data
envelopment analysis also reveals that, compared to the predicted results,
conservative and mostly landlocked provinces send far fewer students to ÇOMÜ
while nearby provinces, Eastern
Anatolia, and the Black Sea
Region shows a much greater interest.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Submission Date | January 25, 2019 |
Acceptance Date | May 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |