Informal communication is a natural process arising from mutual interaction among the employees in organizational environment. In the literature, it is asserted that informal communication will cause some negative outcomes to emerge in addition to providing some benefits for individuals and organizations. Accordingly, it is assumed that informal communication will affect the employees to exhibit extra-role and withdrawal behaviors by targeting to handle positive and negative organizational outcomes of extra-role and withdrawal behaviors of the employees together. Within the aim of the study, data from 175 teachers of 15 primary, secondary and tertiary education institutions operating in Çanakkale city center were obtained by way of questionnaire. The obtained data were evaluated by means of descriptive and confirmatory factor analyses, correlation analysis and regression analysis and significant findings were attained. According to the research findings; It was found that informal communication positively and significantly affect the teachers' ability to exhibit extra-role behavior toward organization and their students in supportive direction. On the other hand, it was concluded that informal communication positively affect the demonstration of social loafing behavior in the scope of withdrawal behaviors.
İnformal iletişim, örgütsel çevrede işgörenler arasındaki karşılıklı etkileşime bağlı olarak ortaya çıkan doğal bir süreçtir. Literatürde, informal iletişimin bireyler ve örgütler açısından bazı faydalar sağlamasının yanında bir takım olumsuz çıktıların da doğmasına neden olacağı ileri sürülmektedir. Bu doğrultuda, çalışmada informal iletişimin olumlu ve olumsuz örgütsel sonuçlarının bir arada ele alınması amaçlanarak, informal iletişimin işgörenlerin rol ötesi davranışlar sergilemeleri ile geri çekilme davranışı sergilemelerini etkileyeceği varsayılmıştır. Araştırma amacı kapsamında, Çanakkale il merkezinde faaliyet gösteren 15 ilk ve orta dereceli eğitim kurumunun 175 öğretmeninden anket tekniği ile veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, korelasyon analizi ve regresyon analizi aracılığıyla değerlendirilmiş ve anlamlı bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre; informal iletişimin öğretmenlerin kuruma ve öğrencilere yönelik destekleyici yönde rol ötesi davranışı sergilemelerini pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilediği bulgusu elde edilmiştir. Bununla birlikte informal iletişimin geri çekilme davranışları kapsamında ise sosyal kaytarma davranışı sergilemelerini pozitif yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Submission Date | June 7, 2020 |
Acceptance Date | August 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |