The aim of this study was to examine metaphorical perceptions of
the social sciences teacher candidates about “the population issue” and “the
map information issue” of the geography. As a research method “phenomenology”
model, as one of the qualitative research methods, was used. The participants
of the research were composed of 73 teacher candidates of the Department of
Social Sciences Teaching, the Muallim Rıfat Faculty of Education, the
University of Kilis 7 Aralık of the 2018-2019 Fall semester. In the analysis
of the data, the content analysis was used. 141 metaphors were found in the
responses of social sciences teacher candidates to the questions about “the
map information” and “the population.”
While 69 of the metaphors expressed were related to the subject of “the
map information”, 72 of them were about “the population.” In the analysis of
the question about the map information, it has been found that 66 of the
metaphors have negative associations while 3 of them have positive
associations. Some of the most recurrent metaphors for the question of map
information are the snake (4), the season of winter (2), plumbing (2), and ivy
(2). Social sciences teacher candidates produced 72 metaphors on the issue of
“population” in geography in total. 67 of these metaphors had positive
associations, while 5 of them had negative associations. On the issue of
population, the metaphors that were repeated frequently by the teacher
candidates were as chocolate (5), pomegranate (4), flowers (3), cars (3).
Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının
coğrafyanın “nüfus konusu” ve “harita bilgisi konusu”ndaki metaforik algıları
incelemektir. Araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yönteminden “olgu
bilim” modeli ile kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2018-2019
eğitim-öğretim yılının güz döneminde Kilis 7 Aralık Üniversitesi Muallim Rıfat
Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler öğretmenliğinde öğrenim gören 73 öğretmen
adayı oluşturmuştur. Verilerin analizinde ise içerik analizinden
faydalanılmıştır. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının “harita bilgisi” ve
“nüfus” konularına yönelik sorulara verilen yanıtlarında toplam 141 farklı
metafor bulgulanmıştır. İfade edilen metaforların 69 tanesi “harita bilgisi”
konusu ile ilgili iken, 72 tanesinin ise “nüfus” konusuna yönelik olduğu
tespit edilmiştir. Harita bilgisi konusuna yönelik sorunun analizinde 66
metaforun olumsuz çağrışımlar içerdiği ancak bunların içerisinde 3 metaforun
olumlu çağrışımlar içerdiği bulgulanmıştır. Harita bilgisi sorusuna yönelik en
çok tekrar eden metaforlardan bazıları; yılan (4), kış mevsimi (2), su
tesisatı (2), sarmaşık (2) şeklinde olmuştur. Sosyal bilgiler öğretmen
adayları coğrafyada “nüfus” konusuna yönelik toplamda 72 metafor
üretmişlerdir. Bu metaforların 67’si olumlu çağrışım içeren metaforlar iken, 5
tanesi nüfus konusuna yönelik olumsuz çağrışımlar içermektedir. Nüfus
konusunda öğretmen adaylarınca sıklıkla tekrar eden metaforlar; çikolata (5),
nar (4), çiçeklere (3), arabaya (3) şeklindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Submission Date | November 26, 2018 |
Acceptance Date | January 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |