Amaç
Çalışma,
ilköğretim çağındaki öğrencilerin bağırsak paraziti varlığı durumlarını tespit
etmek ve sonrasında yapılan eğitimin çocuklarda parazitlilik düzeyine etkisinin
olup olmadığının araştırılması amacıyla yapıldı.
Gereç Yöntem
Çalışma
Eskişehir iline bağlı Beylikova ilçesinde taşımalı eğitimin yapıldığı Yeniyurt
ilköğretim okulunda 2011-2012 eğitim döneminde öğrenim gören 124 öğrencinin
114’ü (%91.9), 2012-2013 döneminde ise okula devam etmekte olan 101 öğrencinin
97’si (%96.1) üzerinde yapılan kesitsel tipte bir araştırmadır. Her iki çalışma
döneminde de toplanan dışkı örnekleri ve selofan-bant’lar ESOGU Tıp Fakültesi
Mikrobiyoloji Anabilim Dalı Parazitoloji laboratuvarında incelendi. Tüm
öğrencilere temel hijyen uygulamalarına yönelik görsel araç ve gereçlerin
kullanıldığı bir eğitim programı verildi.
Bulgular
Bağırsak
paraziti sıklığı çalışmanın birinci aşamasında %32.3, ikinci aşamasında ise
%23.3 olarak tespit edildi. Birinci
çalışmada alınan örneklerin %18.18’inde (n=18) Blastocystis hominis,
%6.1’inde (n=6) Giardia intestinalis, %6.1’inde (n=6) Entamoeba coli, %3.0’ünde (n=6)
Endolimax nana ve %2.0’sinde
(n=2) ise Ascaris lumbricoides
saptanırken, toplanan 109 selofan örneğinin
%6,4’ünde (n=7) Enterobius
vermicularis ve birinde (%0.9) ise Pentatrichomonas
hominis saptandı. Çalışmanın her iki aşamasına da katılan 64 öğrencinin
6’sının (%9.5) her iki örneğinde de parazit tespit edildi. Yapılan eğitimler
sonrası her iki çalışma arasında parazit bulunma durumu açısından fark
bulunamadı. İki çalışmada da parazit
tespit edilen öğrencilerin özellikleri incelendiğinde; hayvan besleyenlerde,
anaokuluna gitmeyenlerde, 10 yaş ve altı grupta yer alanlarda, yemekten ve
tuvaletten sonra düzenli olarak ellerini yıkamayanlarda parazit varlığının daha
fazla olduğu saptandı.
Sonuç
Eğitimin etkili olabilmesi için çocukların
sosyodemografik ve kültürel özelliklerine göre eğitim materyallerinin
çeşitlendirilmesi, uygulamalı eğitim çalışmalarının yapılması ve sürekliliğinin
sağlanmasının yararlı olacağı kanaatine varıldı.
Objective:
The aim of this study was to determine the prevalence of intestinal parasites
among elementary school students and also determine the effect of health
education to the prevalence of parasites.
Methods: This cross-sectional
study was performed on students attending to Yeniyurt, Beylikova, Eskişehir elementary school in a 2011-2012 (n:114, 91.9%) and 2012-2013 academic years (n:97,
96.1%). All collected samples were investigated in ESOGU Medicine Faculty
Parasitology laboratory. All students were trained about basic hygiene
practices about parasites by using visual tools and equipment in their classes.
Results:
The prevalence of intestinal parasites was 32.3% in first
and 23.3% in second period. The distribution of the parasites found in the first
period were Blastocystis
hominis (18.18%), Giardia intestinalis
(6.1%), Entamoeba coli (6.1%), Endolimax nana (3.0%) and Ascaris
lumbricoides (2.0%) from stool samples, Enterobius
vermicularis (6.4%), and Pentatrichomonas
hominis (n=1) from cellophane-bants. Six of students participating both
of the study periods (9.5%) had intestinal parasites. After the
health education, there was no difference between the two study groups in terms
of presence of parasites .Among the students having parasites in both of the
study periods, students keeping animals in their homes, not going to nursery
school, being under 10 years old and not washing hands regularly after meals
and toilet had a higher prevalence of intestinal parasites.
Conclusion: Diversifying the educational materials according to
socio-demographic and cultural characteristics of students, using practical
training styles and ensuring the continuity of education about intestinal
parasites will be useful for the effectiveness of education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | December 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |