BibTex RIS Cite

A Statistical Approach to the Competitiveness Index: An Application For Industrial Companies Listed on the Ise

Year 2012, Issue: 5, 81 - 92, 01.04.2012

Abstract

Performance levels of industrial enterprises operating in a highly competitive environment are mainly based on productivity and efficiency. The overall success of these activities can be assessed with advantages gained against opponents; therefore, firms need reliable analyses by which they can position themselves and their opponents in a competitive environment. The dynamic nature of the competitiveness measure makes it hard for firms to do situation analyses. Also, financial crises play an important role in aggravating the already existing uncertainties in the market. Thus, firms need different methods and approaches to control their positions and power within the market. In statistics, factor analysis is mainly used for dimension reduction and dependency elimination, and it is an important method that can generate solutions with a large number of variables. In this study, factor analysis, a non-traditional approach, was used in order to create a competitiveness index and propose a credit rating system for firms in the ISE

References

  • Alkın K., Bulu M., Kaya H. , İller Arası Rekabet Endeksi: Türkiye’dek İllerin Rekabetçi Seviye- lerinin Göreceli Olarak Ölçülmesi için Bir Yaklaşım, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar 2007/2-11, ss.221-235.
  • Anderson T. W., An Introduction to Multivariate Statistical Analysis, 3rd Edition, John Waley & Sons Inc. Pbc., 2003, U.S.A.
  • Carbo S., Humphrey D., Maudos J., Molyneux P., Cross-country Comparisons of Competition and Pricing Power in European Banking, Journal of International Money and Finance, 28 (2009), ss.115–134
  • Günlü A., Çiğ Süt Pazarlanmasında Süt Sanayi İşletmelerinde Firma Yoğunlaşma Oranlarının Araştırılması: Burdur İli Örneği, Kafkas Univ. Vet. Fak. Derg., 17(1), 2011, s.101-106.
  • Härdle, W. K. Ve Simar, L., Applied Multivariate Statistical Analysis, 2nd ed., Springer Pbc., 2003, U.S.A.
  • Korkmaz A.,Türk Mevduat Bankacılığı Sektöründe Rekabet Derecesi: Bresnahan-Lau Modeli’nden Kanıtlar Dr. Bankacılar Dergisi, 2009
  • www.korkmaz.cc/wp-content/uploads/Turk-Mevduat-Bankaciligi.pdf, erişim: 23.06.2011
  • Li L., Fairchild R., Guney Y., The Relationship Between Product Market Competition and Ca- pital Structure in Chinese Listed Firms, International Review of Financial Analysis, 20(1), 2011, ss.41–51.
  • Manly, B. F., Multivariate Statistical Methods, Chapman and Hall Pbc., 2005, London.
  • Morrison, D. F., Multivariate Statistical Methods, 4th ed., CA: Brooks/Cole, 2005, Belmont.
  • Uberti P., Figini S., How to Measure Single-name Credit Risk Concentrations, European Jour- nal of Operational Research, 202(2), 2010, ss.232–238
  • Rencher, A. C., Methods of Multivariate Analysis, 2nd Edition, .John Waley & Sons Inc. Pbc., 2002, U.S.A.
  • Yağcılar G.G, Türk Bankacılık Sektörünün Rekabet Yapısının Analizi, Süleyman Demirel Üni- versitesi SBE İşletme ABD, Basılmamış Doktora Tezi, 2010, Isparta.
  • Yayla M., Türk Bankacılık Sektöründe Yoğunlaşma ve Rekabet: 1995-2005, 2006
  • www.bddk.org.tr/websitesi/turkce/Raporlar/BDDK/3888makale2.pdf, erişim: 25.06.2011

Rekabet Endeksine İstatistiksel Yaklaşım: İmkb’de İşlem Gören Sanayi Firmaları İçin Bir Uygulama

Year 2012, Issue: 5, 81 - 92, 01.04.2012

Abstract

Yoğun rekabet ortamında faaliyet gösteren sanayi kuruluşlarının performans seviyeleri, temelde verimlilik ve etkinlik faaliyetleri üzerine kuruludur. Bu faaliyetlerin genel başarısı rakiplere karşı kazanılmış üstünlükler aracılığıyla gözleneceğinden; firmalar, rekabet ortamında kendilerini ve rakiplerini konumlandırabilecekleri bazı güvenilir analizlere ihtiyaç duymaktadırlar. Rekabet ölçütünün dinamik yapısı firmaların durum analizi yapmalarını zorlaştırıcı bir etkendir ve finansal krizlerin varlığı, piyasadaki mevcut belirsizliği arttırıcı yönde bir rol oynamaktadır. Dolayısıyla firmalar, piyasa içindeki konumlarını ve güçlerini kontrol edebilecekleri farklı yöntemlere ve yaklaşımlara ihtiyaç duyarlar. Faktör analizi istatistik uygulamalarda, özellikle boyut indirgeme ve bağımlılık yapısını yok etme durumlarında kullanılan ve çok sayıda değişkene bağlı çözümlemeler üretebilen önemli bir yöntemdir. Bu çalışmada, İMKB’de işlem gören sanayi şirketleri için geleneksel yaklaşımların dışında istatistiksel bir yöntem olan faktör analizi yardımıyla bir rekabet endeksi elde edilerek, kredi derecelendirme (reyting) sistemi önerilmiştir

References

  • Alkın K., Bulu M., Kaya H. , İller Arası Rekabet Endeksi: Türkiye’dek İllerin Rekabetçi Seviye- lerinin Göreceli Olarak Ölçülmesi için Bir Yaklaşım, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar 2007/2-11, ss.221-235.
  • Anderson T. W., An Introduction to Multivariate Statistical Analysis, 3rd Edition, John Waley & Sons Inc. Pbc., 2003, U.S.A.
  • Carbo S., Humphrey D., Maudos J., Molyneux P., Cross-country Comparisons of Competition and Pricing Power in European Banking, Journal of International Money and Finance, 28 (2009), ss.115–134
  • Günlü A., Çiğ Süt Pazarlanmasında Süt Sanayi İşletmelerinde Firma Yoğunlaşma Oranlarının Araştırılması: Burdur İli Örneği, Kafkas Univ. Vet. Fak. Derg., 17(1), 2011, s.101-106.
  • Härdle, W. K. Ve Simar, L., Applied Multivariate Statistical Analysis, 2nd ed., Springer Pbc., 2003, U.S.A.
  • Korkmaz A.,Türk Mevduat Bankacılığı Sektöründe Rekabet Derecesi: Bresnahan-Lau Modeli’nden Kanıtlar Dr. Bankacılar Dergisi, 2009
  • www.korkmaz.cc/wp-content/uploads/Turk-Mevduat-Bankaciligi.pdf, erişim: 23.06.2011
  • Li L., Fairchild R., Guney Y., The Relationship Between Product Market Competition and Ca- pital Structure in Chinese Listed Firms, International Review of Financial Analysis, 20(1), 2011, ss.41–51.
  • Manly, B. F., Multivariate Statistical Methods, Chapman and Hall Pbc., 2005, London.
  • Morrison, D. F., Multivariate Statistical Methods, 4th ed., CA: Brooks/Cole, 2005, Belmont.
  • Uberti P., Figini S., How to Measure Single-name Credit Risk Concentrations, European Jour- nal of Operational Research, 202(2), 2010, ss.232–238
  • Rencher, A. C., Methods of Multivariate Analysis, 2nd Edition, .John Waley & Sons Inc. Pbc., 2002, U.S.A.
  • Yağcılar G.G, Türk Bankacılık Sektörünün Rekabet Yapısının Analizi, Süleyman Demirel Üni- versitesi SBE İşletme ABD, Basılmamış Doktora Tezi, 2010, Isparta.
  • Yayla M., Türk Bankacılık Sektöründe Yoğunlaşma ve Rekabet: 1995-2005, 2006
  • www.bddk.org.tr/websitesi/turkce/Raporlar/BDDK/3888makale2.pdf, erişim: 25.06.2011
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Funda H Sezgin

Özlen Erkal This is me

Publication Date April 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Issue: 5

Cite

APA Sezgin, F. H., & Erkal, Ö. (2012). Rekabet Endeksine İstatistiksel Yaklaşım: İmkb’de İşlem Gören Sanayi Firmaları İçin Bir Uygulama. MSGSÜ Sosyal Bilimler(5), 81-92.