Research Article
BibTex RIS Cite

Müzik Öğretmenlerinin Geçici Koruma Statüsündeki Öğrencilerin Müzik Eğitimine Yönelik Görüşleri

Year 2022, Issue: 26, 439 - 458, 28.11.2022
https://doi.org/10.56074/msgsusbd.1175885

Abstract

Bu çalışmanın amacı müzik öğretmenlerinin perspektifinden geçici koruma statüsündeki öğrencilerin müzik dersinde yaşanan sorunları keşfetmek ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirmektir. Çalışma, nitel araştırma çerçevesinde fenomenojik desen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın katılımcılarını ortaokul düzeyinde müzik dersini yürüten 17 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre; geçici koruma statüsündeki öğrenciler ile okul kültürüne uyum, dil, iletişim, derse düşük katılım ve materyal eksikliği gibi noktalarda sorunlar yaşandığı görülmüştür. Ayrıca aile kaynaklı sorunların müzik dersine ve müzik etkinliklerine katılım noktasında bu öğrencileri engellediği tespit edilmiştir. Katılımcıların müzik dersinde daha çok kulaktan öğretme yöntemi kullandıkları, teorik konulara çok girmedikleri, uyum ve dil sorunlarını aşmaları, ruhsal ve sosyal gelişimleri, Türk kültürünü, milli, manevi ve evrensel değerleri öğrenmeleri amacıyla sınıf içinde ve sınıf dışında oluşturdukları müzik etkinliklerine bu öğrencileri dâhil ettikleri tespit edilmiştir. Çalışma sonunda paydaşlara çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Agopian, V. (2018). Using Music in the Classroom to Help Syrian Refugees Deal with Post-War Trauma. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, 12(3), pp. 369-374.
  • Akbulut, E. (2006). Günümüz müzik eğitimcisi nasıl olmalıdır?. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), ss. 23-28.
  • Aksoy, Y. ve Nayir, A. E. (2018). Geçici koruma statüsündeki bireylerin (GKSB) özengen müzik eğitimi durumları (İstanbul ili örneği). International Academic Research Congress Full Text Book içinde, (ss. 624-631). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Anadolu Ajansı (2022). Suriyelilerin gönüllü geri dönüşü. 08.08.2022 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/gundem/bayram-izni-kaldirilan-suriyeliler-gonullu-geri-donuse-tesvik-edilecek/2576076 adresinden edinilmiştir.
  • Aytaç, T. (2021). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitim sorunlarına bir bakış: Bir meta-analiz çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 50 (1), ss. 173-193.
  • Cavkaytar, A. , Bal, A., Artar, T. M. ve Uluyol, M. (2021). Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim yaşantılarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), ss. 195-219.
  • Bayır, D. ve Aksu, F. (2020). Açık kapı politikasından güvenlik tehdidine Türkiye’de Suriyeli sığınmacılar olgusu. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 8(2), ss. 324-356.
  • Beyhan, D. ve Epçaçan, C. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine entegrasyonu projesi kapsamında geçici eğitim merkezlerinde görev yapan dil öğreticilerinin dil öğretirken karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of Turkish Studies, 13(19), 285-306.
  • Bostan, H. (2018). Geçici koruma statüsündeki Suriyelilerin uyum, vatandaşlık ve iskân sorunu. Göç Araştırmaları Dergisi, 4 (2), ss. 39-88.
  • Bozkır, B. (2009). Profesyonel müzisyenlerde müzik algısı farklılıkları: Bir FMRI çalışması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir. 05.09.2022 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Broeske-Danielsen, B. A. (2013) Community music activity in a refugee camp – student music teachers' practicum experiences, Music Education Research, 15(3), pp. 304-316.
  • Bulgan, M. (2007). Uyum sürecinde Almanya’nın Kuzey Ren Vestfalya Nrv eyaletinde Türk çocuklarının eğitimdeki konumu ve Türk müziğinin liselerdeki yeri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (13), pp. 131-144.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceylan, A. ve Uslu, I. (2019). Türkiye Cumhuriyeti’ne yönelen kitlesel göç hareketleri ve kabul mekanizmasındaki yaklaşımlara ilişkin bir inceleme: 1989 Bulgaristan, 1991 Irak ve 2011 Suriye göçleri. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, (36) ss. 199-221.
  • Christensen, B. L., Johnson Burke, R., ve Turner, A. L. (2015). Research methods design and analysis. (A Alpay, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2014). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (3rd. Ed.). Boston: Pearson.
  • Çaydere, Ö. Ö. (2006). Dil gelişimi ve okuma eğitiminde müziğin etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), ss. 131-136.
  • Çolak, İ. ve Tüzel İşeri, E. (2022). Okul yöneticilerine göre sığınmacı öğrencilerin eğitim sorunları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (18), ss. 93-113.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayın.
  • Gay, L. R., Mills, G. E., ve Airasian, P. W. (2012). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. USA: Pearson Education.
  • Crawford, R. (2020). Socially inclusive practices in the music classroom: The impact of music education used as a vehicle to engage refugee background students. Research Studies in Music Education, 42(2), pp. 248–269.
  • Göç İdaresi, (2022). Geçici koruma statüsündeki bireylerin istatistikleri. 05.09.2022 tarihinde https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 adresinden edinilmiştir.
  • Jafari, K. K., Tonga, N. ve Kışla, H. (2018). Suriyeli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşleri ve uygulamaları. Academy Journal of Educational Sciences, 2(2), ss. 134 – 146.
  • Karakuş, M. (2019). Views of teachers and students on the problems of syrian children in a refugee school in turkey. International Journal of Education and Literacy Studies, 7(2), ss. 211-219.
  • Kaya, Ö. S. (2021). Değerler eğitimi yoluyla Suriyeli sığınmacıların sosyal uyumu: Yarı deneysel bir çalışma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(51), ss. 476-500.
  • Kayacık, B. A. (2020). Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli. 09. 09. 2022 tarihinde http://acikerisim.pau.edu.tr:8080/xmlui/handle/11499/35155 adresinden edinilmiştir.
  • MEB, Millî Eğitim Bakanlığı (2019). İlkokul Müzik Dersi 1, 2, 3, 4. 5, 6, 7 ve 8. sınıflar Müzik Dersi Öğretim Programı. 05.08.2022 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018129173048695-1-8%20M%C3%BCzik%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%2020180123.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2018). Qualitative research. A guide to design and implementation. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Millar, O., ve Warwick, I. (2019). Music and refugees’wellbeing in contexts of protracted displacement. Healty Education Journal, 78(1), pp. 67-80.
  • Nurdoğan, A. ve Öztürk, M. (2018). Geçici koruma statüsü ile Türkiye’de bulunan Suriyelilerin vatandaşlık hakkı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(3), ss. 1163-1172.
  • Öğüt, E. H. (2016). Geçici göçün sesleri: İstanbul’daki Keldani-Iraklı göçmenlerin müzik pratikleri. Alternatif politika, 8(3), ss. 460-473.
  • Özger, Y. B. ve Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki Suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız!. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), ss. 942-966.
  • Savaş, B. Y. (2021). Koro çalışmalarının ortaokul öğrencilerinin okul aidiyet düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bursa. 10.07.2022 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Skidmore, J. (2016). From discord to harmony: How canadian music educators can support young syrian refugees through culturally responsive teaching. The Canadian Music Educator, 57(3), pp. 7-14.
  • Şener, Ö ve Şahin F. (2019). Geçici Koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin eğitim süreçlerindeki dil ve iletişim sorunları: İstanbul Fatih örneği. İnternational EJER Congress. Bildiri Özetleri Kitabı içinde, (ss. 1211-1213). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şen, Y. (2010). Okulöncesi dönemde, çocuğun gelişiminde müziğin önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), ss. 337-343.
  • TDK, (2022). Göç, 01.08.2022 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Timurtaş, F. K. (1972). Yunus Emre Divanı. İstanbul: Tercüman Kitapçılık.
  • Türkmen, U. (2010). Çocuğun bireysel toplumsal ve kültürel gelişiminde amatör müzik eğitiminin yeri problemleri ve çözüm önerileri. İlköğretim Online, 9 (3), ss. 960-970.
  • Uçan, A. (2018). Müzik eğitimi. Ankara: Arkadaş Yayıncılık.
  • UNHCR Birleşmiş Milletler Mülteci Örgütü, 2022. Türkiye’deki mülteciler ve sığınmacılar. 02.09.2022 tarihinde https://www.unhcr.org/tr/turkiyedeki-multeciler-ve-siginmacilar adresinden ulaşılmıştır.
  • Yaylacı F. G., Serpil H, ve Yaylacı A. F. (2017). Paydaşların gözünden mülteci ve sığınmacılarda eğitim: Eskişehir örneği. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(22), ss. 101 - 117.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükrük, S. ve Akarsu, S. (2017). Ortaokul (5-8) müzik ders kitaplarında yer alan şarkıların değerler bakımından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (3), ss. 1171-1186.

Opinions of Music Teachers on Music Education of Students in Temporary Protection Status

Year 2022, Issue: 26, 439 - 458, 28.11.2022
https://doi.org/10.56074/msgsusbd.1175885

Abstract

The aim of this study is to discover the problems experienced in the music lesson of the students under temporary protection status from the perspective of music teachers and to develop solutions for these problems. The study was carried out with a phenomenological design within the framework of qualitative research. The participants of the study are 17 music teachers. The data collected with the semi-structured interview form were analyzed with the descriptive analysis technique. According to the findings obtained from the study; It has been observed that there are problems with students in temporary protection status in terms of adaptation to school culture, language, communication, low participation in classes and lack of materials. It was determined that the participants included these students in the music activities they organized in and out of the classroom in order to overcome their adaptation and language problems, to develop their spiritual and social development, and to learn Turkish culture, national, spiritual and universal values.

References

  • Agopian, V. (2018). Using Music in the Classroom to Help Syrian Refugees Deal with Post-War Trauma. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, 12(3), pp. 369-374.
  • Akbulut, E. (2006). Günümüz müzik eğitimcisi nasıl olmalıdır?. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), ss. 23-28.
  • Aksoy, Y. ve Nayir, A. E. (2018). Geçici koruma statüsündeki bireylerin (GKSB) özengen müzik eğitimi durumları (İstanbul ili örneği). International Academic Research Congress Full Text Book içinde, (ss. 624-631). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Anadolu Ajansı (2022). Suriyelilerin gönüllü geri dönüşü. 08.08.2022 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/gundem/bayram-izni-kaldirilan-suriyeliler-gonullu-geri-donuse-tesvik-edilecek/2576076 adresinden edinilmiştir.
  • Aytaç, T. (2021). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitim sorunlarına bir bakış: Bir meta-analiz çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 50 (1), ss. 173-193.
  • Cavkaytar, A. , Bal, A., Artar, T. M. ve Uluyol, M. (2021). Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim yaşantılarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), ss. 195-219.
  • Bayır, D. ve Aksu, F. (2020). Açık kapı politikasından güvenlik tehdidine Türkiye’de Suriyeli sığınmacılar olgusu. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 8(2), ss. 324-356.
  • Beyhan, D. ve Epçaçan, C. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine entegrasyonu projesi kapsamında geçici eğitim merkezlerinde görev yapan dil öğreticilerinin dil öğretirken karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of Turkish Studies, 13(19), 285-306.
  • Bostan, H. (2018). Geçici koruma statüsündeki Suriyelilerin uyum, vatandaşlık ve iskân sorunu. Göç Araştırmaları Dergisi, 4 (2), ss. 39-88.
  • Bozkır, B. (2009). Profesyonel müzisyenlerde müzik algısı farklılıkları: Bir FMRI çalışması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir. 05.09.2022 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Broeske-Danielsen, B. A. (2013) Community music activity in a refugee camp – student music teachers' practicum experiences, Music Education Research, 15(3), pp. 304-316.
  • Bulgan, M. (2007). Uyum sürecinde Almanya’nın Kuzey Ren Vestfalya Nrv eyaletinde Türk çocuklarının eğitimdeki konumu ve Türk müziğinin liselerdeki yeri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (13), pp. 131-144.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceylan, A. ve Uslu, I. (2019). Türkiye Cumhuriyeti’ne yönelen kitlesel göç hareketleri ve kabul mekanizmasındaki yaklaşımlara ilişkin bir inceleme: 1989 Bulgaristan, 1991 Irak ve 2011 Suriye göçleri. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, (36) ss. 199-221.
  • Christensen, B. L., Johnson Burke, R., ve Turner, A. L. (2015). Research methods design and analysis. (A Alpay, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2014). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (3rd. Ed.). Boston: Pearson.
  • Çaydere, Ö. Ö. (2006). Dil gelişimi ve okuma eğitiminde müziğin etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), ss. 131-136.
  • Çolak, İ. ve Tüzel İşeri, E. (2022). Okul yöneticilerine göre sığınmacı öğrencilerin eğitim sorunları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (18), ss. 93-113.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayın.
  • Gay, L. R., Mills, G. E., ve Airasian, P. W. (2012). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. USA: Pearson Education.
  • Crawford, R. (2020). Socially inclusive practices in the music classroom: The impact of music education used as a vehicle to engage refugee background students. Research Studies in Music Education, 42(2), pp. 248–269.
  • Göç İdaresi, (2022). Geçici koruma statüsündeki bireylerin istatistikleri. 05.09.2022 tarihinde https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 adresinden edinilmiştir.
  • Jafari, K. K., Tonga, N. ve Kışla, H. (2018). Suriyeli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşleri ve uygulamaları. Academy Journal of Educational Sciences, 2(2), ss. 134 – 146.
  • Karakuş, M. (2019). Views of teachers and students on the problems of syrian children in a refugee school in turkey. International Journal of Education and Literacy Studies, 7(2), ss. 211-219.
  • Kaya, Ö. S. (2021). Değerler eğitimi yoluyla Suriyeli sığınmacıların sosyal uyumu: Yarı deneysel bir çalışma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(51), ss. 476-500.
  • Kayacık, B. A. (2020). Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli. 09. 09. 2022 tarihinde http://acikerisim.pau.edu.tr:8080/xmlui/handle/11499/35155 adresinden edinilmiştir.
  • MEB, Millî Eğitim Bakanlığı (2019). İlkokul Müzik Dersi 1, 2, 3, 4. 5, 6, 7 ve 8. sınıflar Müzik Dersi Öğretim Programı. 05.08.2022 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018129173048695-1-8%20M%C3%BCzik%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%2020180123.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2018). Qualitative research. A guide to design and implementation. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Millar, O., ve Warwick, I. (2019). Music and refugees’wellbeing in contexts of protracted displacement. Healty Education Journal, 78(1), pp. 67-80.
  • Nurdoğan, A. ve Öztürk, M. (2018). Geçici koruma statüsü ile Türkiye’de bulunan Suriyelilerin vatandaşlık hakkı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(3), ss. 1163-1172.
  • Öğüt, E. H. (2016). Geçici göçün sesleri: İstanbul’daki Keldani-Iraklı göçmenlerin müzik pratikleri. Alternatif politika, 8(3), ss. 460-473.
  • Özger, Y. B. ve Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki Suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız!. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), ss. 942-966.
  • Savaş, B. Y. (2021). Koro çalışmalarının ortaokul öğrencilerinin okul aidiyet düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bursa. 10.07.2022 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Skidmore, J. (2016). From discord to harmony: How canadian music educators can support young syrian refugees through culturally responsive teaching. The Canadian Music Educator, 57(3), pp. 7-14.
  • Şener, Ö ve Şahin F. (2019). Geçici Koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin eğitim süreçlerindeki dil ve iletişim sorunları: İstanbul Fatih örneği. İnternational EJER Congress. Bildiri Özetleri Kitabı içinde, (ss. 1211-1213). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şen, Y. (2010). Okulöncesi dönemde, çocuğun gelişiminde müziğin önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), ss. 337-343.
  • TDK, (2022). Göç, 01.08.2022 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Timurtaş, F. K. (1972). Yunus Emre Divanı. İstanbul: Tercüman Kitapçılık.
  • Türkmen, U. (2010). Çocuğun bireysel toplumsal ve kültürel gelişiminde amatör müzik eğitiminin yeri problemleri ve çözüm önerileri. İlköğretim Online, 9 (3), ss. 960-970.
  • Uçan, A. (2018). Müzik eğitimi. Ankara: Arkadaş Yayıncılık.
  • UNHCR Birleşmiş Milletler Mülteci Örgütü, 2022. Türkiye’deki mülteciler ve sığınmacılar. 02.09.2022 tarihinde https://www.unhcr.org/tr/turkiyedeki-multeciler-ve-siginmacilar adresinden ulaşılmıştır.
  • Yaylacı F. G., Serpil H, ve Yaylacı A. F. (2017). Paydaşların gözünden mülteci ve sığınmacılarda eğitim: Eskişehir örneği. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(22), ss. 101 - 117.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükrük, S. ve Akarsu, S. (2017). Ortaokul (5-8) müzik ders kitaplarında yer alan şarkıların değerler bakımından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (3), ss. 1171-1186.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Yakup Aksoy 0000-0002-9243-0133

Early Pub Date November 28, 2022
Publication Date November 28, 2022
Submission Date September 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 26

Cite

APA Aksoy, Y. (2022). Müzik Öğretmenlerinin Geçici Koruma Statüsündeki Öğrencilerin Müzik Eğitimine Yönelik Görüşleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 2(26), 439-458. https://doi.org/10.56074/msgsusbd.1175885