Although its origins go back to the Renaissance, in the art of painting, depicting everyday life is a
phenomenon that began to refine in the 17th century with Dutch painting. In the course time, paintings of
everyday life which would be recognized as a genre of painting and become one of the primary instruments
of understanding the depicted society, undertakes a specific mission for figuring out the societies of the 20th
century. In case of Turkish painting, the depiction of such scenes begins with the literary works produced after
the Tanzimat reform era, and their adoption onto canvas painting takes place in the 2nd Constitutionalist Period.
The works of Mehmed Ruhi Bey, who is among the painters of the 1914 Generation, have a specific importance
in Turkish painting. Mehmed Ruhi Bey receives an Academic education based on Classism, emphasizing beauty,
nobility, balance and idealization. He get an academic education, but he makes detailed realistic depictions against academism.The works of the artist, who features figures from the society and their lives within their
whole reality, carries some documentary aspects for revealing the socio-economic profile of the depicted era.
This study, which is a research article, is a qualitative study based on descriptive model. An evaluation has
been made within the period by emphasizing the art life of Mehmed Ruhi. Considering the style and art works
of Mehmed Ruhi, which was aimed in the subject study; why did the artist who received an academic education
adopt Realism? Why did he follow a different path from his contemporaries? This study, aims to search for
answers to these questions in his style. Actually he is among the leading artists of Turkish painting by describing
new topics.
Başlangıcı Rönesans dönemine kadar uzansa da gündelik hayatın resmedilmesi, resim sanatında 17. yüzyılda
Hollanda resmi ile gelişmeye başlayan bir olgudur. Zaman içinde sadece bir resim türü olarak anılmanın ötesinde
20. yüzyılda resmedildiği toplumu kavrayabilmenin önemli aracılarından biri haline gelecektir. Türk resminde
söz konusu sahnelerin betimlenmesi Tanzimat sonrası gelişen edebi eserlerle başlar, tuval resmine aktarılması
ise II. Meşrutiyet döneminde gerçekleşir. Bu bağlamda 1914 Kuşağı ressamları arasında yer alan Mehmed
Ruhi Bey (Arel)’in çalışmaları Türk resminde ayrı bir öneme sahiptir. Mehmed Ruhi Bey; Klasizme dayanan,
güzelliğin, asaletin, denge ve idealleştirme olgusunun vurgulandığı akademik bir eğitim alır. Ancak içerisinde
bulunduğu kuşağın aldığı eğitimden farklı bir üslupta çalışır. Akademizmin verdiği idealleştirme vurgusundan
uzaklaşır ve toplumcu gerçekçi bir tavrı benimser. Resimlerinde toplumun içinden figürleri ve yaşamlarını tüm
gerçekliği ile ele alır. Sanatçının çalışmaları, resmedildiği dönemin sosyoekonomik profilini yansıtan belgesel
nitelikler taşırken aynı zamanda kendisini de kuşağı içerisinde farklı bir yere taşır.
Bu makale bilimsel verilere dayanan betimsel modelli nitel bir araştırmadır. Makalede dönemi için yeni
sayılacak konuları betimleyerek Türk resminin öncü sanatçıları arasında yer alan Mehmed Ruhi’nin sanat
yaşamının üzerinde durularak dönemi içerisinde bir değerlendirmesi yapılmıştır. Söz konusu çalışmada
amaçlanan, Mehmed Ruhi’nin üslubu ve çalışmaları göz önüne alınarak, akademik bir eğitim alan sanatçının
Realizmi neden benimsediği, neden çağdaşlarından farklı bir yol izlemiş olduğu sorularına cevap aramaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |
MUJOT publishes scientific studies such as research articles, review articles; historiographic studies, archival and monographic source publications, scholarly translation and transcriptions, bibliography and chronologies, book and thesis reviews, interviews and obituary studies along with announcements about related subjects about Turkic World particularly in the fields of language, culture, literature, history, folklore, geography and art.