Bu çalışmada dizel motorlarında bütanol-dizel yakıt karşımı kullanılmasının çevrimsel farklara etkisi incelenmiştir. Motor performansını ve egzoz emisyonlarını olumsuz yönde etkileyen çevrimsel farklılık, hem maksimum silindir basıncı hem de ortalama indike basınç parametreleri yardımıyla hesaplanarak karşılaştırmalar yapılmıştır. Deneysel çalışmalar için tek silindirli, hava soğutmalı ve dört zamanlı bir dizel motoru kullanılmış ve saf dizel yakıtına hacimce %3, %9 ve %15 olmak üzere üç farklı oranda bütanol eklenerek ardışık 100 çevrim analiz edilmiştir. Çalışma sonunda dizel yakıtına bütanol eklenmesinin çevrimsel farkları arttırdığı görülmüştür. Ayrıca iki farklı basınç parametresi kullanılarak hesaplanan sonuçların birbiri ile uyumlu olduğu görülmüştür. Saf dizel yakıtı için COVPmax değeri % 0.78 olarak hesaplanmış bu değer B15 yakıtı için % 0.85’e çıkmıştır. COVPmi değeri saf dizel yakıtı için % 1.14 olarak hesaplanırken B15 yakıtı için bu değer % 1.49’a yükselmiştir
Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
FYL-2015-5286
Bu çalışma, Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenmiştir (Proje Numarası: FYL-2015-5286).
In this study, the effect of using butanol-diesel fuel blend on cyclic variability in diesel engines was investigated. The cyclic variability, which adversely affects engine performance and exhaust emissions, was calculated with the help of both maximum cylinder pressure and mean indicated pressure parameters and comparisons were carried out. For the experimental studies, a single cylinder, air-cooled, four-stroke diesel engine was used, and three different proportions of butanol (3%, 9% and 15% by volume) were added to pure diesel fuel and 100 consecutive cycles were analyzed. At the end of the study, it was seen that the cyclic variability of adding butanol to diesel fuel increased. In addition, the results calculated using two different pressure parameters were found to be compatible with each other. COVPmax value was calculated as 0.78% for pure diesel fuel, and this value increased to 0.85% for B15 fuel. While the COVPmi value was calculated as 1.14% for pure diesel fuel, this value increased to 1.49% for B15 fuel.
FYL-2015-5286
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Maritime Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | FYL-2015-5286 |
Publication Date | November 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |