Ulaştırmada Altyapı Yatırımlarının Liman Hinterlandına Etkileri
Year 2021,
Volume: 2 Issue: 2, 72 - 81, 29.06.2021
Emre Can Atak
,
Soner Esmer
Abstract
Ulaştırma, ülkelerin uluslararası pazarlarda rekabet edebilmesi için genel ticaret sistemini tamamlayan en önemli faaliyetlerden birisidir. Etkin bir ulaştırma ile işletmeler rekabetçi fiyatlarla pazarlarda yer alabildiği gibi pazara erişim süresinde de avantajlar yakalamaktadır. Ulaştırma faaliyetlerinin yürütülmesi pek çok çabanın birlikte yürütülmesini gerektirir. Özellikle ulaştırma faaliyetlerinin gerçekleştiği coğrafyadaki zorluklar ulaştırma hizmetinin süre ve maliyetlerini doğrudan olumsuz etkileyebilmektedir. Ulaştırma coğrafyası kapsamında değerlendirilen bu konularda temel amaç ekonomik faaliyetlerin en iyi şekilde gerçekleştirilmesini sağlamaktır. Ancak bazı durumlarda coğrafi zorluklar, ancak kamunun finanse edeceği yatırımları gerektirmektedir.
Bu çalışmada Hatay ilinde inşa edilmesi planlanan Amanos Tünelleri”nin bölge ticaretine ve limancılığına etkilerini ortaya koymaktır. Yapılan araştırma, tünellerin kısaltacağı mesafe ve sürenin ticarete sağlayacağı doğrudan katkıyı ölçmektedir. Çalışma sonuçlarında projenin hem ticaret hem de limancılık açısından etkileri belirtilmektedir.
References
- Akbayırlı, K., Deveci, D. A., Balcı, G., ve Kurtuluş, E. (2016). Container port selection in contestable hinterlands. Journal of ETA Maritime Science, 4(3), 249-265.
- Bakırcı, M. (2018). Ulaşım Coğrafyası. İstanbul Üniversitesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları.
- Bucak, U., ve S. Esmer, (2019, Nisan). The components of the port hinterland performance: A literature review study, III. Global Conference on Innovation in Marine Technology and the Future of Maritime Transportation. İzmir, Turkiye.
- Fawcett,S.E., Vellanga,D.B. ve Truitt,L.J. (1995). An evaluation of logistics and transportation professional organizations, Journal of Business Logistics, 16/1, 300.
- Ferrari, C., Parola, F., ve Gattorna, E. (2011). Measuring the quality of port hinterland accessibility: The Ligurian case. Transport Policy, 18(2), 382-391.
- Han, E., ve Kaya, A. A. (2002). Kalkınma ekonomisi teori ve politika. Eskişehir: Etam A.Ş. Matbaa.
İşgüden, T., ve Turanlı, R. (1987). Ansiklopedik Ekonomi Sözlüğü, S:6.
- Kabasakal, A., ve Solak, A. O. (2010). Demiryolu ve karayolu ulaştırma sistemlerinin ekonomik etkinlik analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 123-136.
- Meçik, O. (2012). Ulaştırma ağlarının ekonomik entegrasyonlara etkisi ve Türk Dünyası boyutu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 22-33.
- Örnek, İ., ve Kaplan, M. (2008). Dış ticaret ve kalkınma. S. Taban ve M. Kar (Ed.), Kalkınma Ekonomisi (s.133-158) içinde. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
- Rodrigue, J. P. (2006). Transportation and the geographical and functional integration of global production networks. Growth and Change, 37(4), 510-525.
- Şeremet, M., ve Alaeddinoğlu F. (2018). İletişim-etkileşim ve akışkan metanın coğrafyası: Ulaşım ve ulaştırma coğrafyası. Ankara: Pagem Akademi.
- Notteboom, T., ve Rodrigue, J. P. (2017). Re-assessing port-hinterland relationships in the context of global commodity chains. Ports, cities, and global supply chains (s. 67-82) içinde. Routledge.
- Shi, X., ve Li, H. (2016). Developing the port hinterland: Different perspectives and their application to Shenzhen Port, China. Research in Transportation Business and Management, 19, 42-50.
Year 2021,
Volume: 2 Issue: 2, 72 - 81, 29.06.2021
Emre Can Atak
,
Soner Esmer
References
- Akbayırlı, K., Deveci, D. A., Balcı, G., ve Kurtuluş, E. (2016). Container port selection in contestable hinterlands. Journal of ETA Maritime Science, 4(3), 249-265.
- Bakırcı, M. (2018). Ulaşım Coğrafyası. İstanbul Üniversitesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları.
- Bucak, U., ve S. Esmer, (2019, Nisan). The components of the port hinterland performance: A literature review study, III. Global Conference on Innovation in Marine Technology and the Future of Maritime Transportation. İzmir, Turkiye.
- Fawcett,S.E., Vellanga,D.B. ve Truitt,L.J. (1995). An evaluation of logistics and transportation professional organizations, Journal of Business Logistics, 16/1, 300.
- Ferrari, C., Parola, F., ve Gattorna, E. (2011). Measuring the quality of port hinterland accessibility: The Ligurian case. Transport Policy, 18(2), 382-391.
- Han, E., ve Kaya, A. A. (2002). Kalkınma ekonomisi teori ve politika. Eskişehir: Etam A.Ş. Matbaa.
İşgüden, T., ve Turanlı, R. (1987). Ansiklopedik Ekonomi Sözlüğü, S:6.
- Kabasakal, A., ve Solak, A. O. (2010). Demiryolu ve karayolu ulaştırma sistemlerinin ekonomik etkinlik analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 123-136.
- Meçik, O. (2012). Ulaştırma ağlarının ekonomik entegrasyonlara etkisi ve Türk Dünyası boyutu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 22-33.
- Örnek, İ., ve Kaplan, M. (2008). Dış ticaret ve kalkınma. S. Taban ve M. Kar (Ed.), Kalkınma Ekonomisi (s.133-158) içinde. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
- Rodrigue, J. P. (2006). Transportation and the geographical and functional integration of global production networks. Growth and Change, 37(4), 510-525.
- Şeremet, M., ve Alaeddinoğlu F. (2018). İletişim-etkileşim ve akışkan metanın coğrafyası: Ulaşım ve ulaştırma coğrafyası. Ankara: Pagem Akademi.
- Notteboom, T., ve Rodrigue, J. P. (2017). Re-assessing port-hinterland relationships in the context of global commodity chains. Ports, cities, and global supply chains (s. 67-82) içinde. Routledge.
- Shi, X., ve Li, H. (2016). Developing the port hinterland: Different perspectives and their application to Shenzhen Port, China. Research in Transportation Business and Management, 19, 42-50.