Bu çalışmanın amacı, farklı iş modellerine sahip havayolu işletmelerinin 2014-2018 dönemine ait pazar bazlı performanslarının veri zarflama analizi ile incelenmesi ve farklı iş modeline sahip havayolu işletmelerinin etkinlik değerleri açısından karşılaştırılmasıdır. Bu kapsamda geleneksel havayolu iş modelini temsilen Türk Hava Yolları (THY), düşük maliyetli havayolu iş modelini temsilen Pegasus havayollarının aynı anda faaliyet gösterdiği 34 uluslararası uçuş hattı (şehir çifti pazarları) analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları hat bazında yapılan karşılaştırmalarda CCR modeline göre Pegasus havayollarının, BCC modeline göre THY’nin aynı anda uçulan pazarlarda daha iyi performans gösterdiğini ortaya koymaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen bulguların, hat bazlı analizlerde havayolu işletmelerinin yöneticilerine yol göstereceği ve etkin olmayan hatların detaylı analizleri ile uçuş hatlarının performanslarını iyileştirme noktasında yardımcı olacağı düşünülmektedir.
The purpose of this study is to examine the market-based performances of airlines with different business models for the period 2014-2018 using data envelopment analysis and to compare airlines with different business models in terms of efficiency values. In this context, 34 international flight routes (city-pair markets) where Turkish Airlines, representing the traditional airline business model, and Pegasus, representing the low-cost airline business model, operate simultaneously were analyzed. The results of the study reveal that Pegasus airlines perform better according to the CCR model and Turkish Airlines performs better according to the BCC model in the common markets. It is thought that the findings obtained as a result of the research will guide the managers of airline companies in route-based analysis and will help to improve the performance of flight routes with detailed analysis of inefficient routes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Activity Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 14, 2023 |
Publication Date | October 15, 2023 |
Acceptance Date | September 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |