The aviation industry is inherently one of the sectors that use technology and digitalization at the highest level. Over the years, digital training methods have been used in various professional specializations to meet the needs of qualified personnel in the aviation sector. Pilotage and Air Traffic Controllers, which have rigorous standards and qualification expectations, are examples. However, vocational aviation education is not limited to these aspects. Aviation management-based professions, such as ground services, airline services, and airport services, which can be expressed within the social sciences, are also in high demand. Concurrently, many institutions in these fields operate at pre-higher and higher education levels. Unfortunately, students in this field who will be trained in the aviation sector with a high technological infrastructure are educated with a traditional and non-technological education curriculum. This creates a deficiency in the quality of graduates. When the aviation businesses employs personnel of this quality, they must undergo a re-training process. In this study, a simulation was performed based on passenger services to eliminate this gap. Free demo software was developed in accordance with the software currently used in the passenger service sector, and students were trained using this software. The students’ theoretical training prior to utilizing the software was evaluated, then their opinions after the software training were re-evaluated, and a comparison was made. It was revealed that applying this method to passenger services contributed significantly to students’ learning levels.
24001
Havacılık sektörü doğası gereği teknolojiyi ve dijitalleşmeyi en üst düzeyde kullanan sektörlerden biridir. Yıllar içinde havacılık sektöründe nitelikli personel ihtiyacını karşılamak üzere çeşitli mesleki uzmanlık alanlarında dijital eğitim yöntemleri kullanılmaya başlanmıştır. Sıkı standartlara ve yeterlilik beklentilerine sahip olan Pilotaj ve Hava Trafik Kontrolörlüğü bunlara örnektir. Ancak mesleki havacılık eğitimi bu alanlarla sınırlı değildir. Sosyal bilimler içerisinde ifade edilebilecek yer hizmetleri, havayolu hizmetleri ve havaalanı hizmetleri gibi havacılık yönetimine dayalı meslekler de yüksek talep görmektedir. Aynı zamanda bu alanlarda birçok kurum önlisans ve yükseköğretim düzeyinde faaliyet göstermektedir. Teknolojik altyapısı yüksek olan havacılık sektöründe yetişecek bu alandaki öğrenciler ne yazık ki geleneksel ve teknolojiden uzak bir eğitim müfredatı ile yetiştirilmektedir. Bu da mezunların kalitesinde bir eksiklik yaratmaktadır. Havacılık işletmeleri bu nitelikteki personeli istihdam ettiğinde yeniden bir eğitim sürecinden geçmesi gerekmektedir. Bu çalışmada bu açığı gidermek için yolcu hizmetleri temel alınarak bir simülasyon gerçekleştirilmiştir. Yolcu hizmetleri sektöründe hâlihazırda kullanılan yazılımlara uygun olarak ücretsiz bir demo yazılımı geliştirilmiş ve öğrencilere bu yazılım kullanılarak eğitim verilmiştir. Öğrencilerin yazılımı kullanmadan önceki teorik eğitimleri değerlendirilmiş, ardından yazılım eğitiminden sonraki görüşleri tekrar değerlendirilmiş ve bir karşılaştırma yapılmıştır. Bu yöntemin yolcu hizmetlerine uygulanmasının öğrencilerin öğrenme düzeylerine önemli katkı sağladığı ortaya çıkmıştır.
Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü
24001
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Operation Strategy, Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 24001 |
Early Pub Date | October 14, 2023 |
Publication Date | October 15, 2023 |
Acceptance Date | September 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |