The aim of this study is to investigate
how a rector of a public university in Turkey, as an academic manager,
displayed and managed an institutional identity through using Twitter. The
theoretical framework of the study was based on Interaction Process Analysis
and Positioning Theory. The tweets by a former rector of a public university,
posted during his period of office, were examined in terms of communication
preferences based on social-interactional domains, as defined by Bales, and
types of self in relation to pronoun use. A qualitative analysis of the tweets
showed a preference for task oriented/instrumental social interaction rather
than socioemotional, with more frequent uses of the “inclusive we” personal
pronoun. The goal of tweeting was to give information about university events,
clarify certain discussions, direct students toward the responsible parties
regarding their problem, and evaluate certain situations. The analysis revealed
that the preference for using Twitter in a task related manner to share
information and offer solutions increased over the years of service. Further,
over the years, the former rector started to tweet more actively and displayed
more socioemotionally based reactions toward his public. In terms of the nature
of self and other positioning displayed in this sample of tweets, pronoun-use
analysis revealed that the former rector positioned himself as a member of a
community, indicated by the more frequent uses of 'we' in task related
utterances, as well as negative socioemotional reactions. These results were
evaluated in terms of cultural characteristics displayed in language use and
leadership.
İstanbul Üniversitesi BAP
54855
This study (project number: 54855) was supported by the Scientific Research Projects Coordination Unit of Istanbul University.
Bu araştırmanın
amacı, akademik yönetici olarak bir devlet üniversitesi rektörünün kurumsal
kimliğini Twitter kullanımı ile nasıl ortaya koyduğu ve yönettiğidir. Seçilen
devlet üniversitesinin eski rektörünün görev süresi sırasında gönderdiği
tweetler, Bales’in tanımladığı çerçevedeki sosyal-etkileşimsel alanlardaki
iletişim tercihleri kullanılarak incelenmiştir. Twitter mesajlarının nitel ve
nicel içerik analizleri bu mesajlarda sosyo-emosyonel etkileşim amacından çok
görev-yönelimli etkileşim amaçlarının sergilenmesinin tercih edildiğini
göstermiştir. Twitter’ın kullanılma amacının üniversite hakkında bilgi vermek,
çeşitli tartışmalara açıklık getirmek, öğrencileri ilettikleri problemlerle
ilgili kişilere yönlendirmek ve belli durumları değerlendirmek olduğu tespit edilmiştir.
Analiz sonucunda Twitter’ı görev-yönelimli kullanma ve çözümler önerme
biçiminde kullanımın, rektörün görev yaptığı yıllar süresince arttığı tespit
edilmiştir. Ayrıca görev yılları süresince Twitter’ın daha aktif kullanıldığı
ve sosyo-emosyonel içerikli mesajların oranının da arttığı gözlenmiştir.
Kendini ve karşıdaki kişiyi konumlandırmalar açısından bakıldığında ise,
mesajlardaki kişi zamiri kullanımının daha çok birinci çoğul şahıs zamiri olan
“biz” şeklinde gerçekleştirildiği ve bu anlamda da kurumsal kimlik inşasında
rektörün kendini topluluğun bir üyesi olarak hem görev-yönelimli hem de
sosyo-emosyonel gönderilerinde konumlandırdığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlar,
dil kullanımı bağlamında görülen kültürel özellikler ve liderlik anlayışı bağlamında
tartışılmıştır.
54855
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 54855 |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | September 10, 2019 |
Acceptance Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |