Engellilerin sosyal yaşama katılımı ve eğitim kurumlarına dâhil olmalarının önünde birtakım bariyerler bulunmaktadır. Engellilere yönelik geliştirilen sosyal model perspektifi, toplumsal katılımın önemine değinmekte ve toplumsal katılım konusunda olası engellerin kaldırılmasına odaklanmaktadır . Bu noktada değerlendirilmesi gereken başlıca konu onların topluma ve eğitim ortamlarına nasıl katılacakları konusudur. Engellilerin önemli bir kesimi biraz destekle normal okul ortamlarında yer alabilmektedirler. Bu makalede engellilerin eğitim ortamlarına katılımlarına destek mekanizması olan gölge öğreticilik konusu sosyal model perspektifi ile ele alınmaktadır. Yapılan çalışma betimsel bir araştırmadır. Bu amaçla doküman incelemesi yapılarak; makale, yüksek lisans ve doktora çalışmaları incelenmiştir. Çalışmada gölge öğreticilerin okullardaki olası görevleri sıralanmaktadır. Bunlar, bütünleşik sınıflarda yer alan engelli çocukların diğer çocuklarla etkileşimini yönetmek, onlara koçluk yapmak, onların davranışlarının yönetimi ve sosyal becerilerini arttırmak şeklinde sıralanabilir. Gölge öğreticilerin belirtilen işlemleri takım çalışması halinde yapmalarının verimliliği arttıracağı öngörülmektedir. Bu makalede gölge öğretici adaylarının taşıması veya kazanması gereken bazı özellikler sıralanmaktadır. Bunlar arasında, özel bilgi ve becerilerin edinilmesinin yanı sıra motivasyon sağlama ve iletişim ve uyum konularında da yetkinlik kazanma ve yatkınlık geliştirme önem kazanmaktadır.
There are some barriers to disabled people's participation in social life and inclusion in educational institutions. The main issue that needs to be evaluated is how they can participate more effectively in society and educational environments. Because the social model perspective developed for disabled people emphasizes the importance of their social participation, a significant portion of disabled people can participate in everyday school environments with some support. In this article, the issue of shadow tutoring, which is at the institutionalization stage for the participation of disabled people in educational settings, is discussed. The point of shadow teaching is addressed from the perspective of a social model. The possible duties of shadow teachers in schools are listed. These should include managing the interaction of disabled children in integrated classes with other children, coaching them, managing their behaviour and increasing their social skills. Finally, the shadow teacher should do these in teamwork. This article lists the characteristics that a shadow teacher candidate should have. Among these, in addition to unique knowledge and skills, competence and aptitude in motivating, communication and adaptation issues gain importance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Urban Sociology and Community Studies, Sociology of Health |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2023 |
Submission Date | November 20, 2023 |
Acceptance Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |