Günümüzde matematik her mesleğin ve gündelik yaşamın ayrılmaz bir
parçası haline gelmiştir. Matematik derslerinden edinilen bilgi ve beceriler günlük
hayattaki problemleri çözmede kullanabildiği gibi, diğer derslerde de kullanabilir.
Matematiğin temeli düşünmektir. Düşünmek soru sormayı gerektirir, sorular
doğruya ulaştırır. Bu çalışmada; ülkemizde eğitim sorunlarının başında geldiğini
düşündüğümüz matematik eğitimi ile ilgili bir incelemeye yer verilmiştir. Eğitim –
kalite ilişkisinden yola çıkılarak Toplam Kalite Yönetimi (TKY) uygulayan
ilkokullardan seçilen 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yaklaşımlarına dair
düşünceleri incelenmiştir. Araştırma 2009-2010 eğitim öğretim yılında İstanbul İli,
Kadıköy ilçesindeki TKY uygulayan 8 ilköğretim okulunun 8. sınıfında okuyan
toplam 604 öğrenciyle yapılmıştır. Toplanan veriler çeşitli istatistik analiz
teknikleri kullanılarak yorumlanmış ve elde edilen bulgular sonuç kısmında
tartışılmıştır.
Today, mathematics has become an integral part of every profession and in everyday life. Mathematics courses are available to the acquired knowledge and skills to solve problems in daily life, such as use in other lessons. The foundation of mathematics is thinking. Thinking requires asking questions, questions the truth is reached. In this study, we believe that our countries at the beginning of the educational problems related to mathematics education are given an examination. Education - quality relationship on the basis of Total Quality Management (TQM), implements the primary schools selected 8 grade students' ideas about mathematics approaches were investigated. Research 2009-2010 academic year in Istanbul, Kadikoy district of eight elementary schools implementing TQM 8 total 604 students
were studying in class. The collected data were interpreted using various statistical analysis techniques at the conclusion of the findings are discussed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 17, 2015 |
Submission Date | March 17, 2015 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 31 Issue: 2 |
Marmara University Journal of Economic and Administrative Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International