The research aims to investigate the correlation between employees’ organizational commitment and their perception of organizational culture and its dimensions. Also investigating the differences in employees’ organizational commitment and organizational culture in terms of demographic characteristics (gender, age, and education level) is another aim of research. Within the context of research, a questionnaire was designed and applied to two organizations in health and telecommunication sectors. The results conclude that there is middle level of positive relationship between employees’ organizational commitment and their perception of organizational culture and its dimensions. Additionally the results show that there is no significant difference between organizational culture and organizational commitment variables in terms of demographic characteristics which includes gender, age and education level.
Araştırma, çalışanların örgüt kültürü ve boyutlarına yönelik algılamaları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi incelenmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca çalışanların demografik değişkenler (cinsiyet, yaş, eğitim durumu) bağlamında örgüt kültürü ve örgütsel bağlılıklarındaki farklılıkların incelenmesi de araştırmanın bir diğer amacıdır. Araştırma kapsamında, sağlık ve telekomünikasyon sektörlerindeki iki örgütün çalışanlarına yönelik anket düzenlenmiştir. Araştırma sonucunda, çalışanların örgüt kültürü ve boyutlarına yönelik algılamaları ile örgütsel bağlılıkları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca çalışanların demografik özelliklerine (cinsiyet, yaş, eğitim durumu) göre; örgüt kültürü ve örgütsel bağlılık değişkenlerinin herhangi bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 17, 2015 |
Submission Date | March 17, 2015 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 31 Issue: 2 |
Marmara University Journal of Economic and Administrative Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International