Bu çalışma, tipografinin yazı dili üzerindeki işlevselliğinden sanatsal olarak etkililiğine kadar bir dizi tasarım unsurunu ve araştırma konusunu kapsamaktadır. Araştırmada, tipografinin çağdaş roldeki, dijitalleşme ve çoklu iletişim platformlarına entegrasyonu ele alınmıştır. Tipografinin çoklu entegrasyonuyla grafik tasarım, 21. yüzyıldaki önemli değişikliklerinin ve dönüşümlerinin merkezine deneysel tipografiyi yerleştirmiştir. Görsel iletişim normları biçimsel ve yapısal olarak önemli değişimler geçirmiştir. Dijitalleşme ile tipografinin gündemi genişleyerek iletişim tasarımının ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Bu kapsamda, tipografinin işlevsel analizi, marka kimliğindeki rolü, reklamcılıktaki etkisi, erişilebilirlik ve deneysel tipografi gibi çeşitli konulara odaklanmaktadır. Çalışma, tipografinin iletişim tasarımında ve görsel sanatlarda tipografinin okunabilirlik, estetik ve marka kimliği oluşturma gibi işlevsel yönlerini inceleyerek, tipografi konusundaki yeni yaklaşımları ele almaktadır. Bu bağlamda, tipografi, duyarlı tipografi ve duyarlı tipografiyi etkileyen; tipografinin işlevsel analizi, dijital okuma ve tipografi, tipografi ve tüketici tepkisi, okunaklılık ve okunabilirlik, marka kimliğinde tipografi, çok modlu ortamlarda tipografi, erişilebilirlikte tipografi ve deneysel tipografi ve sanatsal ifade gibi konuları içeren birçok alt unsura ait içgüdümsel bir referans noktaları araştırılmıştır.
This study covers a range of design elements and research topics, from the functionality of typography on the written language to its artistic effectiveness. The research focuses on the contemporary role of typography and its integration into digitalization and multiple communication platforms. With the multiple integration of typography, graphic design has placed experimental typography at the center of its significant changes and transformations in the 21st century. Visual communication norms have undergone significant formal and structural changes. With digitalization, typography's agenda has expanded to become an integral part of communication design. In this context, the functional analysis of typography focuses on various issues such as its role in brand identity, its impact in advertising, accessibility and experimental typography. The study examines the functional aspects of typography in communication design and visual arts, such as legibility, aesthetics and brand identity building, and discusses new approaches to typography. In this context, typography, responsive typography and the many sub-elements that influence responsive typography, including functional analysis of typography, digital reading and typography, typography and consumer response, legibility and readability, typography in brand identity, typography in multimodal environments, typography in accessibility, and experimental typography and artistic expression, are explored.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Graphic Design, Visual Communication Design (Other) |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2024 |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | March 4, 2024 |
Acceptance Date | April 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 1 |