Bu makalede Suriye’deki savaştan kaçarak Bodrum’dan Yunanistan’a geçmeye çalışan ailesiyle birlikte bindiği lastik botun devrilmesi sonucu hayatını kaybeden üç yaşındaki Alan Kurdi’nin ikonik hale gelen fotoğrafı bağlamında, fotoğraflanan özne ile izleyici arasında kurulabilecek etik ilişkinin sınırları sorgulanacaktır. Bu ilişki Fransız düşünür Emmanuel Levinas’ın “ötekinin yüzü” kavramı çerçevesinde tartışmaya açılacaktır. Levinas’a göre “ötekinin yüzü”, bizi etik bir duruşa davet eder ve “öldürmeyeceksin” buyruğunu beraberinde getirir. Judith Butler, Levinas’ın “öteki” kavramını savaşa ilişkin fotoğraflara tercüme eder ve fotoğraftaki yüzün izleyiciden etik bir duruş talep ettiğini öne sürer. Öte yandan Butler ötekinin medya tarafından insanlıktan çıkarılacak bir tarzda çerçevelenmesiyle bu talebin geçersiz kılındığının altını çizer. Alan Kurdi’nin fotoğrafı medyada insanlıktan çıkarılmış bir öteki olarak çerçevelenmemiş gibi gözükmektedir, buna karşın haberlerin okuyucu yorumları kısmında ve online fikir paylaşım platformlarında ırkçı, ayrımcı yorumlar yapılmıştır. Çalışmada özellikle bu yorumlar analiz edilerek izleyicinin Levinas’ın etik duruş talebine yanıt vermemesinin nedenleri tartışılacak; izleyicinin fotoğrafı yorumlama tarzının temelinde sadece tekil bir görüntünün değil, bu görüntünün alımlandığı bağlamı önceleyen, mültecilere ilişkin haberlerdeki mülteci karşıtı çerçevenin etkili olduğu savunulacaktır.
Journal Section | Articles / Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 41 Issue: 4 |