Toplumsal hizmetlerin etkin, verimli, yerinde sunulması ve sorunların çözümlenmesi yönetsel yapıların öncelikli amaçları arasında yer almıştır. Ancak merkezi yönetimlerin başta olmak üzere söz konusu amaçların karşılanmasında mevcut kurumsal yapılar her zaman başarılı olamamıştır. Toplumsal taleplerin yeterince karşılanamaması ve artan sorunların varlığı toplumsal kesimlerin yönetsel işleyişte etkin olmalarını gerektirmiştir. Söz konusu gereklilik günümüzde somut anlamda demokratik işleyiş ve katılımcı yönetim anlayışının uygulamaya aktarılması olarak yansımıştır. Bu yaklaşım paralelinde, devlet erkinden bağımsız bireyler tarafından oluşturulan kurumsal yapıların (sivil toplum kuruluşlarının) yönetsel işleyişe dahil edilme yöntemleri üzerinde durulmaya başlanmıştır. Uluslar arası bazı metinlere konu olan ve sivil toplum kuruluşlarının devlet erkiyle birlikte hareket etmesi, işbirliği içinde olması olarak tanımlayabileceğimiz model literatürde yönetişim (governance) olarak adlandırılmaktadır. Sivil toplum kuruluşlarının yönetsel işleyişine katılımlarının sağlanması öncelikle yasal ve kurumsal bazı düzenlemeleri gerektirmektedir. Temsili demokrasinin uyguladığı yönetim modellerine yasal ve kurumsal düzenlemeleri yapma erki önemli düzeyde siyasi partilerin sivil toplum ve sivil toplum kuruluşlarına yönelik algılama düzeyleri ve yaklaşımları önem kazanmaktadır. Çalışmamızda yukarıdaki gereklilikler bağlamında siviltoplum-sivil toplum kuruluşları kavramları ele alınmakta ve siyasi partilerin konuya yaklaşımları parti program ve seçim bildirgeleri doğrultusunda incelenmektedir.
Administrative structure has initially taken objectives in the place of public services, in which active, productive to be submitted citizen of society and solving problematic. However, existing institutions chiefly central administration in the light of discussed of objectives would not always be reached successfully. Demands of society have not been sufficiently to be receive and increasing existing problematic of various groups of society leads to dominant participate in administrative process. In these days considering of these necessities in which process of democracy and approach of participatory administration reflected putting into practices in the meaning of concrete area. This approach brings parallel view that structures of institutional (institutions of civil society) which are being established by individuals who are independent from power of state. Institutions of civil society have been getting not only more popular, but also thought about how to establish some useful methods of participating them in administrative processes. The term of governance (literally translated, in which is the political direction and control exercised over this actions of the members, citizens, or inhabitants of communities, political administration). That this word nowadays has entirely connotations can be seen clearly from subjects of some international texts will be named that both power of state and institution of civil society may now appear clearer as it is manifest that it exist in all political processes. It is important to be notice however; that this is never a simple one-way relationship between power of state and institutions of civil society. This relationship based on co-operative and co-operation in both ways. To participate in administrative processes of institutions of civil society will be required to establish some form of legitimates and regulations of institutions. In practising representative democracies of administrative models depend upon political parties which have been initiative sphere to make legitimate and regulations of institutions that is getting importance from this point of view political parties will have been gaining some level of perception and approaches on civil society and institutions of civil society. In this study we examine in the necessities of above discussions of the concept of civil society institutions of civil society and political parties studied in detail in the direction towards to programs of parties and statements of elections.
Other ID | JA53NC43RZ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2000 |
Published in Issue | Year 2000 Issue: 1 |