Giriş: Günümüzde küreselleşmenin bir sonucu olarak toplumlar çok kültürlü hale gelmiştir. Sağlık profesyonellerinin kültürel açıdan yeterli hizmet sunabilmeleri ancak kültürlerarası iletişim yeterliliğinin sağlanması ile mümkündür. Dolayısıyla bu araştırmada ebelik öğrencilerinin kültürel duyarlılıkları ile kültürel beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 318 ebelik öğrencisi ile analitik ve kesitsel olarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplamada Demografik Bilgi Formu, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve Kültürlerarası Beceri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri, ANOVA ve Pearson korelasyon testleri ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin Kültürel Duyarlılık Ölçeği (birinci sınıf: 77.25±8.95, ikinci sınıf: 77.98±7.45, üçüncü sınıf: 78.12±6.54, dördüncü sınıf: 78.87±5.78) ve Kültürel Beceri Ölçeği (birinci sınıf: 69.47±6.74, ikinci sınıf: 70.01±5.85, üçüncü sınıf: 70.86±6.74, dördüncü sınıf: 71.96±7.85) puan ortalamalarının sınıf seviyesine paralel olarak arttığı ancak bu artışın istatistiksel anlamlılık taşımadığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin kültürel duyarlılık ve kültürel beceri düzeyleri arasında pozitif yönde orta şiddette ilişki saptanmıştır.
Sonuç: Çalışmada öğrencilerin kültürel duyarlılık düzeyleri ile kültürel beceri düzeyleri arasında pozitif yönde orta şiddette anlamlı ilişki olduğu, sınıflara göre kültürel duyarlılık ve kültürel beceri düzeyleri arasında anlamlı ilişki bulunmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Introduction: Societies have become multicultural as a result of globalization today. It is only possible for health professionals to provide adequate cultural care, by ensuring intercultural communication competence. Therefore, this study aimed to examine the relationship between midwifery students cultural sensitivities and cultural skill levels.
Methods: The study was designed analytically and cross-sectional and carried out with 318 midwifery students studying at a public university. Demographic Information Form, Intercultural Sensitivity Scale and Intercultural Skill Scale were used for data collection. Statistical data were evaluated with ANOVA and Pearson correlation tests.
Results: Mean scores of both Cultural Sensitivity Scale of Students (first grade: 77.25 ± 8.95, second grade: 77.98 ± 7.45, third grade: 78.12 ± 6.54, fourth grade: 78.87 ± 5.78) and Cultural Skill Scale (first grade: 69.47 ± 6.74, second grade: 70.01 ± 5.85, third grade: 70.86 ± 6.74, fourth grade: 71.96 ± 7.85) increased in parallel with the grade level, but this increase was not statistically significant. In addition, there was a positive moderate relationship between students' cultural sensitivity and cultural skill levels.
Conclusion: The data of the present study suggested that there was a moderately significant positive relationship between the students' cultural sensitivity levels and cultural skill levels. In spite of the increasing mean scores for both Cultural Sensitivity Scale of Students and Cultural Skill Scale parallel with the grade level, the differences did not reach statistical significance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2020 |
Submission Date | April 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Periodical scientific publication of Mersin University School of Medicine. Can not be cited without reference. Responsibility of the articles belong to the authors
Ayşegül Tuğuz
from composition of İlter Uzel named “Dioscorides and his Student
Address
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir / Mersin