Research Article
BibTex RIS Cite

THE DISCUSSION OF ADAPTATION PROBLEMS ENCOUNTERED IN THE PROCESS OF HARMONIZATION OF ACCOUNTING EDUCATION WITH THE INTERNATIONAL ACCOUNTING STANDARDS IN TERMS OF THE ACCOUNTING SUBCULTURE VALUES IN TURKEY

Year 2016, Volume: 9 Issue: 3, 241 - 256, 30.11.2016
https://doi.org/10.29067/muvu.273909

Abstract

This study aims to assess the problems encountered in the adaptation of the accounting education in Turkey to the International Accounting Standards with respect to the subcultural dimensions of accounting. In this regard, the accounting cultural values of the fourth-year Business Administration undergraduate students of the four universities, which are the members of Union of Thrace Universities having the mission to organize mutual social and cultural activities, have been evaluated through a research survey. Therefore, it is discussed that to what extent the target audience's accounting cultural values comply with the cultural values of the International Accounting Standards. The research outcome demonstrates that the participant students' accounting values are tended to be professionalism, uniformity and transparency.

References

  • Akgün, A. İ. (2012). Muhasebenin Uluslararası Harmonizasyonu ve İlke Bazlı Muhasebe Anlayışına Yöneliş, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F., Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19(2): 1 – 16.
  • Çankaya, F. (2007). Uluslararası Muhasebe Uyumunun Ölçülmesine Yönelik Bir Uygulama: Rusya, Çin ve Türkiye Karşılaştırması, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6): 127 – 148.
  • Chanchani, S. ve R. Willett (2004). An Empirical Assessment of Gray’s Accounting Value Constructs, The International Journal of Accounting, 39(2): 125 – 154.
  • Çiftci, Y. ve A. Erserim (2008). Muhasebe Standartlarında Uluslararası Uyumlaştırma Çalışmaları ve Türkiye'deki Durumun İncelenmesi, Uluslararası Sermeye Hareketleri ve Gelişmekte Olan Piyasalar Sempozyumu (24 – 27 Nisan): Balıkesir.
  • Dincer, B. (2011). Muhasebe Standartlarının Uluslararası Yakınsaması ve Çevresel Faktörlerin Etkileri: Bir Literatür Taraması, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 13(1): 189 – 209.
  • Gray, S. J. (1998). Towards a Theory of Cultural Influence on the Development of Accounting Systems Internationally, Abacus, 24(1): 1 – 15.
  • Karabınar, S. (2005). Muhasebe İklimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karabınar, S. (2006). Muhasebe İklimini Küresel Düzeyde Yönlendiren Kuruluşlar, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (31): 141 – 148.
  • Karabınar, S., Ş.D. Demirci ve M. Kıymaz. (2014). Yakınsamanın Geldiği Nokta: Muhasebe Kültürü Bölgelerinde UFRS'lerin Uygulanma Durumu, 2. Uluslararası Muhasebe ve Finans Sempozyumu (29 – 30 Mayıs): Bursa.
  • Kutlu, H. A. (2010), Muhasebe Eğitiminin Nitelikli İşgücü Yetiştirme Açısından Değerlendirilmesi, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (46): 232 – 246.
  • Muhasebe ve Finansman Alanı Çerçeve Öğretim Programı (2011). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Mukoro, D. O. ve S.A. Ojeka. (2011). The Challenge of Culture to International Financial Reporting Standards (IFRS) Convergence, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research In Business, (2)12: 914 – 924.
  • Özdoğan, S. T. (1978). Muhasebe Öğretimi Metodları El Kitabı, Ankara: Ticaret ve Turizm Yüksek Öğretmen Okulu.
  • Özdemir, S. (2010). Ön Lisans Muhasebe Öğrencilerinin Kariyer Planlamasını Etkileyen Unsurlar: Eğe Bölgesinde Bir Araştırma, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, (2010/2): 103 – 121.
  • Öztürk, E. (2015). Muhasebedeki Değerleme Yaklaşımları Üzerine Kültürel Bir Değerlendirme, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studied, (1)3: 17 – 33.
  • Varıcı, İ. ve F. S. Özdemir. (2013). Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına Yönelişin Kültür Bağlamında Değerlendirilmesi, Mali Çözüm Dergisi, (119): 15 – 41.

TÜRKİYE’DEKİ MUHASEBE EĞİTİMİNİN ULUSLARARASI MUHASEBE STANDARTLARI İLE UYUMLAŞTIRILMASI SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN ADAPTASYON PROBLEMLERİNİN MUHASEBE ALT KÜLTÜR DEĞERLERİ ÇERÇEVESİNDE TARTIŞILMASI

Year 2016, Volume: 9 Issue: 3, 241 - 256, 30.11.2016
https://doi.org/10.29067/muvu.273909

Abstract

Bu çalışmada, Türkiye’deki muhasebe eğitiminin uluslararası muhasebe standartlarına adaptasyonunda karşılaşılan problemler, muhasebenin alt kültür boyutları çerçevesinde değerlendirilmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede, müşterek sosyal ve kültürel etkinliklerin düzenlenmesini de içeren bir misyonu olan Trakya Üniversiteler Birliği’ne bağlı dört üniversitenin işletme bölümü son sınıfında öğrenim gören öğrencilerin muhasebe kültür değerleri bir araştırma anketi yardımıyla ölçülmüştür. Böylelikle; hedef kitleye ait muhasebe kültür değerlerinin, uluslararası muhasebe standartlarının uyumlu olduğu kültür değerleri ile ne ölçüde uyum sağladığı tartışılmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, ankete katlan öğrencilerin muhasebe kültürü değerlerinin profesyonellik, tekdüzelik ve şeffaflık eğilimli olduğu görülmüştür.

References

  • Akgün, A. İ. (2012). Muhasebenin Uluslararası Harmonizasyonu ve İlke Bazlı Muhasebe Anlayışına Yöneliş, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F., Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19(2): 1 – 16.
  • Çankaya, F. (2007). Uluslararası Muhasebe Uyumunun Ölçülmesine Yönelik Bir Uygulama: Rusya, Çin ve Türkiye Karşılaştırması, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6): 127 – 148.
  • Chanchani, S. ve R. Willett (2004). An Empirical Assessment of Gray’s Accounting Value Constructs, The International Journal of Accounting, 39(2): 125 – 154.
  • Çiftci, Y. ve A. Erserim (2008). Muhasebe Standartlarında Uluslararası Uyumlaştırma Çalışmaları ve Türkiye'deki Durumun İncelenmesi, Uluslararası Sermeye Hareketleri ve Gelişmekte Olan Piyasalar Sempozyumu (24 – 27 Nisan): Balıkesir.
  • Dincer, B. (2011). Muhasebe Standartlarının Uluslararası Yakınsaması ve Çevresel Faktörlerin Etkileri: Bir Literatür Taraması, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 13(1): 189 – 209.
  • Gray, S. J. (1998). Towards a Theory of Cultural Influence on the Development of Accounting Systems Internationally, Abacus, 24(1): 1 – 15.
  • Karabınar, S. (2005). Muhasebe İklimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karabınar, S. (2006). Muhasebe İklimini Küresel Düzeyde Yönlendiren Kuruluşlar, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (31): 141 – 148.
  • Karabınar, S., Ş.D. Demirci ve M. Kıymaz. (2014). Yakınsamanın Geldiği Nokta: Muhasebe Kültürü Bölgelerinde UFRS'lerin Uygulanma Durumu, 2. Uluslararası Muhasebe ve Finans Sempozyumu (29 – 30 Mayıs): Bursa.
  • Kutlu, H. A. (2010), Muhasebe Eğitiminin Nitelikli İşgücü Yetiştirme Açısından Değerlendirilmesi, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (46): 232 – 246.
  • Muhasebe ve Finansman Alanı Çerçeve Öğretim Programı (2011). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Mukoro, D. O. ve S.A. Ojeka. (2011). The Challenge of Culture to International Financial Reporting Standards (IFRS) Convergence, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research In Business, (2)12: 914 – 924.
  • Özdoğan, S. T. (1978). Muhasebe Öğretimi Metodları El Kitabı, Ankara: Ticaret ve Turizm Yüksek Öğretmen Okulu.
  • Özdemir, S. (2010). Ön Lisans Muhasebe Öğrencilerinin Kariyer Planlamasını Etkileyen Unsurlar: Eğe Bölgesinde Bir Araştırma, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, (2010/2): 103 – 121.
  • Öztürk, E. (2015). Muhasebedeki Değerleme Yaklaşımları Üzerine Kültürel Bir Değerlendirme, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studied, (1)3: 17 – 33.
  • Varıcı, İ. ve F. S. Özdemir. (2013). Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına Yönelişin Kültür Bağlamında Değerlendirilmesi, Mali Çözüm Dergisi, (119): 15 – 41.
There are 16 citations in total.

Details

Journal Section Issue
Authors

Erkan Öztürk

Hakkı Fındık This is me

Publication Date November 30, 2016
Submission Date March 4, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Öztürk, E., & Fındık, H. (2016). THE DISCUSSION OF ADAPTATION PROBLEMS ENCOUNTERED IN THE PROCESS OF HARMONIZATION OF ACCOUNTING EDUCATION WITH THE INTERNATIONAL ACCOUNTING STANDARDS IN TERMS OF THE ACCOUNTING SUBCULTURE VALUES IN TURKEY. Journal of Accounting and Taxation Studies, 9(3), 241-256. https://doi.org/10.29067/muvu.273909

Creative Commons Lisansı
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.