This study aims to assess the problems encountered in the adaptation of the accounting education in Turkey to the International Accounting Standards with respect to the subcultural dimensions of accounting. In this regard, the accounting cultural values of the fourth-year Business Administration undergraduate students of the four universities, which are the members of Union of Thrace Universities having the mission to organize mutual social and cultural activities, have been evaluated through a research survey. Therefore, it is discussed that to what extent the target audience's accounting cultural values comply with the cultural values of the International Accounting Standards. The research outcome demonstrates that the participant students' accounting values are tended to be professionalism, uniformity and transparency.
Accounting Education Generally Accepted Accounting Principles International Accounting Standards Accounting Sub-Culture
Bu çalışmada, Türkiye’deki muhasebe eğitiminin uluslararası muhasebe standartlarına adaptasyonunda karşılaşılan problemler, muhasebenin alt kültür boyutları çerçevesinde değerlendirilmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede, müşterek sosyal ve kültürel etkinliklerin düzenlenmesini de içeren bir misyonu olan Trakya Üniversiteler Birliği’ne bağlı dört üniversitenin işletme bölümü son sınıfında öğrenim gören öğrencilerin muhasebe kültür değerleri bir araştırma anketi yardımıyla ölçülmüştür. Böylelikle; hedef kitleye ait muhasebe kültür değerlerinin, uluslararası muhasebe standartlarının uyumlu olduğu kültür değerleri ile ne ölçüde uyum sağladığı tartışılmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, ankete katlan öğrencilerin muhasebe kültürü değerlerinin profesyonellik, tekdüzelik ve şeffaflık eğilimli olduğu görülmüştür.
Muhasebe Eğitimi Genel Kabul Görmüş Muhasebe İlkeleri Uluslararası Muhasebe Standartları Muhasebe Alt Kültürü
Journal Section | Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 30, 2016 |
Submission Date | March 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 9 Issue: 3 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.