20.
yüzyılda başlayan küreselleşme pek çok alanda yenilik ve gelişmelere sebep
olmuş, ticari faaliyetler ve bilim dünyası da küreselleşmenin etkisinde
kalmıştır. Muhasebe, finans ve denetim alanları da küreselleşme rüzgarının
etkisinde kalmıştır. Yaşanan bu
gelişmeler kuşkusuz eğitim-öğretim plan ve programlarının da güncellenmesi
ihtiyacını gündeme getirmiştir. Finansal raporlama alanında yaşanan gelişmeler,
sektörel ihtiyaçlar doğrultusunda muhasebe mesleğinde sigorta muhasebesi, banka
muhasebesi, turizm işletmeleri muhasebesi, inşaat işletmeleri muhasebesi gibi
özel uygulamalar gerektiren muhasebe ihtisas alanlarını ortaya çıkartmıştır.
Ticari işletmelerin yanında, adı geçen ihtisas alanlarında sektörü tanıyan,
güncel, teorik ve pratik bilgi ile donatılmış, mesleki beceriye sahip, yetişmiş
muhasebecilere ihtiyaç bulunmaktadır. Bu
ihtiyacın karşılanmasında önemli faktörlerden biri de, sektörün beklentilerine
paralel ve ihtiyaçlara uygun olarak hazırlanmış ders plan ve programlarıdır.
Çalışmada,
Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversitelerinin işletme bölümlerinde verilen
muhasebe derslerinin söz konusu ihtisas alanlarını içerip içermediği
incelenmiştir. Çalışmanın muhasebe eğitimindeki sektörel ihtiyaçlar
doğrultusunda oluşturulacak ders planları hakkında ilgili birim yöneticilerine
kaynak oluşturacağı düşünülmektedir. Ayrıca, öğrencilerin kendilerini bekleyen
yeni çalışma alanlarına yönelik derslere yönelmelerinin sağlanması ve muhasebe
akademisyenlerinin de bu alanlarda verilecek dersler için kendilerini
yenilemeleri ve eğitmeleri gerekliliği konusunda farkındalıklarının artırılması
beklenmektedir.
The
globalization that started in the 20th century caused innovation and
development in many areas, and the world of commercial activity and science
were also influenced by globalization. The fields of accounting, finance and
audit were also affected by the globalization wind. These developments
undoubtedly created the need to update education plans and programs. The
developments in the field of financial reporting brought up the areas of
accounting specialization that require special applications such as insurance
accounting, bank accounting, tourism accounting, construction accounting in the accounting profession in line with sectoral needs. In addition to commercial enterprises, there is a need for educated accountants who are equipped with current, theoretical and practical knowledge, professional skills, and who know the sector in these specialized fields. One of the important factors in meeting this need is prepairing lesson plans and programs in line with the expectations of the industry and in accordance with the needs.
In
the study, it was examined for revealing whether the accounting courses given
in the business departments of the state and private universities in Turkey
include such specialized areas or not. This research is considered as a
resource for the relevant managers about the lesson plans to be formed in line
with the sectoral needs in the accounting education. It is also expected that
students will be
encouraged to attend classes for new domains, and that accounting academics
will be more aware of the need for self-refreshment and training for the
courses in these areas.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2018 |
Submission Date | September 29, 2017 |
Acceptance Date | April 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Special Issue of the 10th Year |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.