Kurumsal yönetim uygulamalarının
şirketlerin finansal performansları üzerinde pozitif etkiye sahip olduğu birçok
çalışmada ele alınan bir konudur. Bu çalışma, şirketlerin kurumsal yönetim
uygulamaları ile finansal performansları arasındaki ilişkiyi Entropi
Ağırlıklandırmalı TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal
Solution) Yöntemiyle değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda,
Borsa İstanbul (BIST) Kurumsal Yönetim Endeksinde (XKURY) işlem gören, 5 adet
Gıda ve İçecek şirketinin 2013-2016 dönemindeki kurumsal yönetim notları ve
finansal performansları incelenmiştir. Analiz sonucunda seçilen şirketlerin
kurumsal yönetim notları ile finansal performans notları arasında sürekli ve
anlamlı ilişkinin bulunmadığı görülmektedir.
In many studies it
is addressed that corporate governance practices have a positive impact on the
financial performance of companies. This study aims to evaluate the relationship
between corporate governance practices and financial performances by using the
Entropy Based TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal
Solution) method. Unlike other studies in the literature, this study focuses on
the relationship between corporate governance and financial performance. For
this purpose, 5 food and drink companieslisted in Istanbul Stock Exchange
(BIST) in the Corporate Governance Index (XKURY) for the years between2013-2016
period were examined in terms of corporate governance and financial
performance. According to the result it is found that there is no continuous
and significant relationship between corporate governance ranking and financial
performance ranking among these five companies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | July 7, 2018 |
Submission Date | September 28, 2017 |
Acceptance Date | May 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 2 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.