The subject of this study is the members of accounting
profession who will be the future of the accounting profession. The purpose of
the study is to examine the competencies of the professional interns from the
standpoint of the members of accounting profession. In order to achieve the
objective of the study, a survey was applied to the active members of the profession in Burdur. Survey
data were analyzed using the SPSS 20.0 package program. The competencies of the
professional interns in the study were tested with theoretical knowledge,
practice and also whether they were willing or not was examined with
hypotheses. Hypotheses were formed by associating participants with explanatory
variables such as gender, age, education, professional experience, taxpayer
number, place of activity and numbers of interns they have previously worked
with. In the study, the data were analyzed using frequency and percentage
distributions, regression, t-test and ANOVA tests. As a result of the research,
there is no difference on the competencies between the members of a profession
and professional interns regarding practice. While there are significant
differences only in the age groups and experience variables in their
competencies theoretically, there is not any significant difference in other
variables. As for the willingness to perform the profession, it is found that
only the difference in the gender and education variables were statistically
significant. Besides, the effect of the competency of members of a profession
in theory and practice on the willingness to perform the occupation was
examined with regression analysis and hypotheses of both variables were
accepted. Thus, out of twenty three hypotheses formed in the study, six of them
were accepted while the others were rejected.
Bu
çalışmanın konusu muhasebe mesleğinin geleceğini oluşturacak olan muhasebe
meslek mensuplarıdır. Bu konu içerisinde
belirlenen muhasebe meslek mensupları açısından meslek stajyerlerinin
yeterliliklerinin araştırılması çalışmanın amacını oluşturmuştur. Araştırmanın
amacına Burdur ilinde faaliyet gösteren meslek mensuplarına anket uygulanarak
ulaşılmaya çalışılmıştır. Anket verileri SPSS 20.0 paket programı aracılığıyla
analiz edilmiştir. Çalışmada meslek stajyerlerinin yeterlilikleri teorik bilgi,
uygulama ve ayrıca istekli olup olmamaları da hazırlanan hipotezlerle test
edilmiştir. Hipotezler katılımcıların tanımlayıcı değişkenleri olan, cinsiyet,
yaş, eğitim, mesleki tecrübe, mükellef sayısı, faaliyet yeri ve daha önce
birlikte çalıştıkları stajyer sayıları ile ilişkilendirilerek hazırlanmıştır.
Çalışmada veriler frekans ve yüzde dağılımları, regresyon, t testi ve ANOVA
testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda meslek
mensuplarının stajyer meslek mensuplarının yeterlilikleri konusunda uygulama
açısından farklı değildir. Teori açısından yeterliliklerinde sadece yaş
grupları ve tecrübe değişkenlerinde farklılık anlamlı iken diğer değişkenlerde
anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Mesleği icrada istekli olma konusunda
ise sadece cinsiyet ve eğitim değişkeninde ortaya çıkan farklılığın
istatistiksel açıdan anlamlı olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca regresyon analizi
ile meslek mensuplarının teori ve uygulamadaki yeterliliklerinin mesleği icra
etme isteği üzerindeki etkisi de araştırılmış ve her iki değişkenin de
hipotezleri kabul edilmiştir. Dolayısıyla araştırmada oluşturulan yirmi üç hipotezden
altı adedi kabul edilmiş, diğerleri ise red edilmiştir.
Journal Section | Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 1, 2018 |
Submission Date | December 15, 2017 |
Acceptance Date | February 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 3 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.