Günümüzde profesyonel bir meslek olarak adlandırılan öğretmenlik mesleğinin tarihi uzun yıllar öncesine dayanmaktadır. Bir mesleğin profesyonelliği, alanında belirli süre eğitim gerektirmenin yanında; bu mesleği icra eden bireylerde bulunması gereken özelliklerin tanımlanabilmesiyle belirlenir. Öğretmenlik mesleğinin de kendine özgü, mesleğin doğası ile ilişkili özellikleri vardır. Öğretmen yeterlikleri olarak kanun, kararname ve resmi belgelerde yer bulan bu özellikler öğretmenlik mesleğinin diğer mesleklerden ayrıldığı yönleri oluşturmaktadır. Zaten öğretmenlik mesleği de değişen koşullardan doğrudan etkilenmekte, sürekli güncelleme ve gelişme barındırmaktadır. Gelişim ve değişimin doğal bir sonucu olarak eğitim sistemlerinin hedefleri, buna bağlı olarak da öğretmenlerden beklenenler değişmektedir. Genç kuşaklara 21.yy becerilerinin kazandırılması, onların milli kültürel değerlere bağlı, dünya vatandaşı bireyler olarak yetiştirilmesi eğitim sistemlerinin ve öğretmenlerinin en temel görevleri haline gelişmiştir. Alanyazın incelendiğinde, eleştirel düşünme becerisinin de genç kuşaklara mutlaka aktarılması gereken bu beceriler arasında yer aldığı görülmektedir. Okulöncesinden yükseköğretime kadar eğitimin her kademesinde eleştirel düşünmenin kazandırılmasına ilişkin etkinlikler programlarda yer almaktadır. Eğitim programlarında yapılan güncellemelerde, eğitim yöneticilerinin yayımladıkları belgelerde tüm üst-düzey düşünme becerileri ile birlikte eleştirel düşünme becerilerine de yer verilmektedir. Bu araştırmanın temel amacı da öğretmen yetiştirme ve öğretmen niteliğinin arttırılması adına çalışan kurumların yayınladığı resmi belgelerde, eleştirel düşünme ve eleştirel düşünmenin öğretiminin varlığını incelemektir. Araştırma kapsamında MEB ve YÖK tarafından yayımlanan öğretmen yetiştire ve öğretmen nitelikleri konulu belgeler nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile ele alınmıştır. Elde edilen veriler betimsel yolla analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre söz konusu belgelerde genel olarak güncel eğitim politikalarına ve öğretmen istihdamı konularına yer verilmiştir. İncelenen üç belgenin ikisinde açık / doğrudan biçimde eleştirel düşünme ve eleştirel düşünmenin öğretimine dair ifadeler yer almaktadır. Bu sayı yeterli olmamakla birlikte belgelerin odağının temelde öğretmen yetiştirme olmadığı, bu nedenle eleştirel düşünmeden sınırlı bahsedildiği düşünülmektedir.
-
-
-
The history of the teaching profession, which is now called a professional profession, dates back to many years ago. Professionalism of a profession requires a certain period of training in its field; It is determined by defining the characteristics that should be found in individuals who perform this profession. The teaching profession has its own characteristics related to the nature of the profession. These features, which are included in laws, decrees and official documents as teacher competencies, constitute the aspects that distinguish the teaching profession from other professions. Anyway, the teaching profession is directly affected by the changing conditions, and it contains continuous updating and development. As a natural result of development and change, the goals of education systems, and accordingly, the expectations from teachers change. Bringing 21st century skills to young generations and raising them as world citizens who are devoted to national cultural values has become the most basic duties of education systems and teachers. When the literature is examined, it is seen that critical thinking skill is among these skills that must be transferred to young generations. Activities related to gaining critical thinking at all levels of education from preschool to higher education are included in the programs. All higher-order thinking skills as well as critical thinking skills are included in the updates made in the education programs and in the documents published by the education administrators. The main purpose of this study is to examine the existence of teaching critical thinking and critical thinking in the official documents published by institutions working to train teachers and increase teacher qualifications. Within the scope of the research, the documents on teacher training and teacher qualifications published by the Ministry of National Education and YÖK were examined by document analysis, one of the qualitative research methods. The obtained data were analyzed in a descriptive way. According to the research findings, current education policies and teacher employment issues are generally included in these documents. In two of the three documents examined, there are statements on teaching critical thinking and critical thinking in an explicit / direct form. Although this number is not sufficient, it is thought that the focus of the documents is not primarily teacher training, so critical thinking is limited.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 29, 2020 |
Submission Date | October 4, 2020 |
Acceptance Date | November 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.