The purpose of the present study is to analyze the relation
between tertiary level students’ self-esteem and resilience. The sample of the study is composed of
randomly selected 398 university students (203 female, 195 male) enrolled at
Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education during the 2016-2017 academic year. The
mean age of the participants is 20, 83 (18-22 years). Data collection tools
employed are Rosenberg Self-esteem Scale and Resilience Scale. The study was
conducted according to sub-genre of general survey model, the relationship
survey model. Data analysis was
conducted using correlation and regression analyses. The aim hereby was to
determine if and to what extent tertiary level students’ self-esteem could
interpret the strength of their resilience. A medium level positive correlation
between self-esteem and resilience scores was determined. Moreover, regression analysis
result has shown that the self-esteem scores obtained predict resilience significantly.
Social support, which is among the
protective factors of resilience, has an important place in life of university
students. Therefore, social activities that every student can participate in
can be hold.
Bu
araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ile kendini
toparlama gücü arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma grubunu 2015-2016
eğitim öğretim yılında Necmettin Erbakan üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim
Fakültesi’nin farklı bölüm ve sınıflarında öğrenim görmekte olan öğrencilerden
tesadüfî yöntemle seçilen195 erkek ve 203 kız olmak üzere toplam 398 üniversite
öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilerin 18-22 yaş aralığında olup, yaş ortalaması
20,83 (S=1.15) dir. Araştırmada bağımsız değişken olarak benlik saygısı,
bağımlı değişken olarak kendini toparlama gücü alınmıştır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (Çuhadaroğlu, 1986) ve
Kendini Toparlama Gücü Ölçeği (Terzi, 2006) kullanılmıştır. Araştırma genel
tarama modelinin bir alt türü olan ilişkisel tarama modeline uygun olarak
gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde Korelâsyon ve Regresyon Analizi
Tekniği kullanılmıştır. Araştırmada Üniversite öğrencilerinin
benlik saygısının, öğrencilerin kendini toparlama gücünü algısını ne oranda
açıklayabildiğine (yordadığına) bakılmıştır. Araştırma sonucunda kendini
toparlama gücü ile benlik saygısı arasında (r= .40**, p<.01) orta düzeyde pozitif yönde anlamlı
bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca Üniversite öğrencilerinin benlik
saygısının, kendini toparlama gücünü anlamlı düzeyde yordadığı (R2=.16,
F(1/396)=77.06, p>.01) ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 6, 2019 |
Submission Date | March 25, 2019 |
Acceptance Date | May 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.