This study focused on the determination of environmental awareness and behavior levels of secondary and high school students and the variables affecting these characteristics. A total of 184 students, 98 secondary school 4th grade students and 86 high school 4th grade students, participated in the study, which was conducted with the survey in the Silifke district of Mersin in 2017-2018. Environmental behavior and awareness levels of the students were investigated according to their educational level (secondary-high school), school type (public-private), academic achievement, educational status of their parents, number of siblings and gender. The results showed that awareness scores were higher in secondary schools than in high schools, private schools were higher than public schools, and girls' behavior scores were higher than boys. It was observed that students' academic achievement increased awareness but did not affect behavior. Behavior scores of students with high awareness scores were also found to be high. The increase in the education level of the parents increased the environmental awareness scores but did not affect the environmental behavior scores. The findings of the study showed that schools can create environmental awareness but didn’t be successful in turning this into responsible environmental behavior.
Bu çalışma ortaokul ve lise öğrencilerinin çevre farkındalık ve davranış düzeylerinin belirlenmesi ile bu özellikleri etkileyen değişkenleri araştırmaya odaklanmıştır. Tarama modeli ile gerçekleştirilen çalışmaya 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Mersin’in Silifke ilçesinde öğrenim gören 98 ortaokul 8. sınıf öğrencisi, 86 lise 12. sınıf öğrencisi olmak üzere toplamda 184 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin çevre davranış ve farkındalık düzeylerinin öğrenim düzeylerine (ortaokul-lise), okul tipine (devlet-özel), akademik başarılarına, anne-babalarının eğitim durumuna, kardeş sayısına ve cinsiyete bağlı olup olmadığı araştırılmıştır. Bulgulara bakıldığında farkındalık puanlarının ortaokullarda liselerden, özel okullarda ise devlet okullarından yüksek olduğu ve kız öğrencilerde davranış puanlarının erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin akademik başarısının farkındalığı artırdığı fakat davranışı etkilemediği gözlenmiştir. Farkındalık puanı yüksek öğrencilerin davranış puanları da yüksek bulunmuştur. Anne baba eğitim düzeyinin artışı, çevre farkındalık puanlarını yükseltmiş fakat çevre davranış puanlarını etkilememiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, okulların çevre farkındalığı oluşturabildiğini fakat bunu sorumlu çevre davranışına dönüştürmede başarılı olamadığını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2020 |
Submission Date | December 16, 2019 |
Acceptance Date | April 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.