Research Article
BibTex RIS Cite

Female or Male Voice: Voice Preferences in The Material Development Process

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 104 - 109, 23.06.2020

Abstract

The aim of this study is to examine the preference of female voice or male voice in the materials prepared by prospective teachers. Survey model was used in the research. The sample of the study consists of 205 students randomly selected from different departments at Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Education Faculty A two-part questionnaire has been developed to collect data. The first part consists of a personal information form and the second part consists of 17 items under 4 headings. It has been observed that pre-service teachers prefer female voice 3 times more than male voice in the materials they will prepare at primary education level and in the fields of foreign language and fine arts.  In vocational sciences, physical education and sports, male voice is preferred at least 3 times more than female voice. In the materials to be prepared by pre-service teachers in applied lessons, the female voice and male voice choices were close to each other.

References

  • Ergin, A. (1998). Öğretim teknolojisi ve iletişim [Instructional Technology and communication]. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. (2nd edition). New York: Cambridge University Press.
  • Mert, E. ve Şen, Ü.S. (2019). İlköğretim 7. sınıf müzik öğretiminde teknoloji destekli materyal kullanımının akademik başarıya etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (Özel Sayı), 2113-2139.
  • Şahin, T. ve Yıldırım, S. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme [Instructional Technologies abs Material Development]. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Yünkül, E. (2018). Çoklu ortam öğrenme ile ilgili öğrenen görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40) , 255-269. doi: 10.31795/baunsobed.492453
  • Yünkül, E. (2019). Çoklu ortam öğrenme materyalinin akademik başarıya ve kalıcılık düzeyine etkisi. Kastamonu Education Journal, 27(2), 727-736. doi: 10.24106/kefdergi.2701

Kadın Ya Da Erkek Sesi: Materyal Geliştirme Sürecinde Ses Tercihleri

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 104 - 109, 23.06.2020

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının hazırlayacakları materyallerde kadın sesini ya da erkek sesini tercih etme durumlarını incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi’nde farklı bölümlerden rastgele seçilen 205 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için iki bölümden oluşan bir anket geliştirilmiştir. Birinci bölüm kişisel bilgi formundan, ikinci bölüm ise 4 başlık altında 17 maddeden oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının ilköğretim seviyesinde ve yabancı dil ile güzel sanatlar alanlarında hazırlayacakları materyallerde kadın sesini erkek sesinden 3 kat daha fazla tercih ettikleri görülmüştür. Mesleki bilimler, beden eğitimi ve spor alanında ise erkek sesinin kadın sesinden en az 3 kat daha fazla tercih edilmiştir. Öğretmen adaylarının uygulamalı derslerde hazırlayacakları materyallerde kadın sesi ile erkek sesi seçimleri birbirlerine yakın olmuştur.

References

  • Ergin, A. (1998). Öğretim teknolojisi ve iletişim [Instructional Technology and communication]. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. (2nd edition). New York: Cambridge University Press.
  • Mert, E. ve Şen, Ü.S. (2019). İlköğretim 7. sınıf müzik öğretiminde teknoloji destekli materyal kullanımının akademik başarıya etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (Özel Sayı), 2113-2139.
  • Şahin, T. ve Yıldırım, S. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme [Instructional Technologies abs Material Development]. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Yünkül, E. (2018). Çoklu ortam öğrenme ile ilgili öğrenen görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40) , 255-269. doi: 10.31795/baunsobed.492453
  • Yünkül, E. (2019). Çoklu ortam öğrenme materyalinin akademik başarıya ve kalıcılık düzeyine etkisi. Kastamonu Education Journal, 27(2), 727-736. doi: 10.24106/kefdergi.2701
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Pınar Gümüş This is me 0000-0002-7287-7288

Şemseddin Gündüz 0000-0003-1075-0043

Publication Date June 23, 2020
Submission Date April 2, 2020
Acceptance Date June 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Gümüş, P., & Gündüz, Ş. (2020). Kadın Ya Da Erkek Sesi: Materyal Geliştirme Sürecinde Ses Tercihleri. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 104-109.