The aim of this study is to examine the preference of female voice or male voice in the materials prepared by prospective teachers. Survey model was used in the research. The sample of the study consists of 205 students randomly selected from different departments at Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Education Faculty A two-part questionnaire has been developed to collect data. The first part consists of a personal information form and the second part consists of 17 items under 4 headings. It has been observed that pre-service teachers prefer female voice 3 times more than male voice in the materials they will prepare at primary education level and in the fields of foreign language and fine arts. In vocational sciences, physical education and sports, male voice is preferred at least 3 times more than female voice. In the materials to be prepared by pre-service teachers in applied lessons, the female voice and male voice choices were close to each other.
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının hazırlayacakları materyallerde kadın sesini ya da erkek sesini tercih etme durumlarını incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi’nde farklı bölümlerden rastgele seçilen 205 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için iki bölümden oluşan bir anket geliştirilmiştir. Birinci bölüm kişisel bilgi formundan, ikinci bölüm ise 4 başlık altında 17 maddeden oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının ilköğretim seviyesinde ve yabancı dil ile güzel sanatlar alanlarında hazırlayacakları materyallerde kadın sesini erkek sesinden 3 kat daha fazla tercih ettikleri görülmüştür. Mesleki bilimler, beden eğitimi ve spor alanında ise erkek sesinin kadın sesinden en az 3 kat daha fazla tercih edilmiştir. Öğretmen adaylarının uygulamalı derslerde hazırlayacakları materyallerde kadın sesi ile erkek sesi seçimleri birbirlerine yakın olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2020 |
Submission Date | April 2, 2020 |
Acceptance Date | June 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.