This study aimed to reveal teachers' perceptions, cognitive structures and misconceptions about education, teaching and learning concepts were carried out by using the survey model. The research group consists of 40 teachers working in different disciplines in schools affiliated to the Ministry of National Education in 2019-2020 academic year. In order to determine the cognitive structures of the teachers, the word association test and the interview form consisting of 3 open-ended questions were used as data collection tools to reveal their perceptions. The data were analyzed by using descriptive analysis technique. According to the findings of the study, teachers produced 24 metaphors for education, 31 for education and 29 for learning. In the analysis of the word association test, it was seen that teachers associated 75 words related to education, 69 words related to teaching and 59 words related to learning. Teachers have associated the words “family” most for education, and “process” most for teaching and learning. As a result, in the analysis of both the word association test and the metaphors produced, less misconception about education and learning concepts was found. However, it has been observed that there is a considerable misconception about the concept of teaching.
Öğretmenlerin eğitim, öğretim ve öğrenme kavramlarına ilişkin algılarını ve bilişsel yapılarını ortaya çıkarmayı amaçlayan bu araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda farklı branşlarda görev yapan 40 öğretmen oluşturmaktadır. Kelime ilişkilendirme testi ve 3 adet açık uçlu sorudan oluşan görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenler eğitime yönelik 24, öğretime yönelik 31 ve öğrenmeye yönelik 29 metafor üretmişlerdir. Kelime ilişkilendirme testinin analizinde ise öğretmenlerin eğitime ilişkin 75, öğretime ilişkin 69 ve öğrenmeye ilişkin 59 kelime ilişkilendirdikleri görülmüştür. Öğretmenler eğitime yönelik olarak en çok “aile”, öğretime ve öğrenmeye yönelik olarak en çok “süreç” kelimelerini ilişkilendirmişlerdir. Sonuç olarak hem kelime ilişkilendirme testinin hem de üretilen metaforların analizinde öğretmenlerin eğitim ve öğrenme kavramlarıyla ilgili az düzeyde kavram yanılgısına sahip oldukları tespit edilmiştir. Ancak öğretim kavramıyla ilgili olarak azımsanmayacak bir oranda kavram yanılgısının var olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2020 |
Submission Date | April 17, 2020 |
Acceptance Date | May 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.