Bu araştırmada resmi okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde görev yapan okul yöneticilerinin, kadrolu öğretmenlerin ve ücretli öğretmenlerin “Ücretli Öğretmenlik” kavramına yönelik metaforik algılar saptanmak istenmiştir. Bu doğrultuda bir nitel araştırma yöntemi olarak metafor analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde görev yapan 146 katılımcı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından oluşturulmuş yarı yapılandırılmış çevrimiçi form kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda 146 katılımcı tarafından “Ücretli Öğretmenlik” kavramına yönelik 70 farklı metafor üretilmiştir. Katılımcılar tarafından üretilen metaforlar 7 ana kategori ve alt kategoriler altında toplanmıştır. Bu kategoriler: 1) “Adaletsizlik” ana kategorisi altında “ücret adaletsizliği” ve “özlük haklarındaki adaletsizlik” alt kategorileri, 2) “Güvence” ana kategorisi altında “mesleki güvence”, “sosyal güvence” ve “gelecek kaygısı” alt kategorileri, 3) “Emek ve Mücadele”, 4) “İhtiyaç/ Zorunluk”, 5) “Mesleki İtibar” ana kategorisi altında “olumlu itibar” ve “olumsuz itibar” alt kategorileri, 6) “Eğitimin Niteliği”, 7) “İstihdam Sorunu” kategorileri olmuştur. Katılımcılar tarafından “Ücretli Öğretmenlik” kavramına yönelik en çok üretilen beş metaforun ise sırasıyla; “Kölelik”, “Mevsimlik İşçi”, “Adaletsizlik”, “Üvey Evlat” ve “Haksızlık” olduğu görülmüştür.
In this study, it was aimed to determine the metaphorical perceptions of school administrators, permanent teachers and paid teachers working in the official preschool, primary, secondary, and high school levels towards the concept of "paid teaching". The method of the study is metaphor analysis which is one of the qualitative research designs. The study group of the research consisted of 146 participants working in Istanbul. As a data collection tool, a semi-structured online form created by the researcher was used. The collected data were analyzed using content analysis. As a result of the analysis of the data, 70 different metaphors for the concept of "paid teaching" were produced by 146 participants. The metaphors produced by the participants were gathered under 7 main categories and subcategories. These categories are: 1) subcategories of “wage injustice” and “injustice in personal rights” under the main category of “injustice”, 2) subcategories of “occupational security”, “social security” and “future anxiety” under the main category of “assurance”, 3) “Labor and Struggle”, 4) “Need/ Necessity”, 5) “Positive reputation” and “negative reputation” subcategories under the “Professional Reputation” main category, 6) “Quality of Education”, 7) “Employment Problem” categories has been. The five metaphors most produced by the participants for the concept of "Paid Teaching" are respectively “Slavery”, “Seasonal Worker”, “Injustice”, “Stepson” and “Injustice”.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2022 |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | May 17, 2022 |
Acceptance Date | June 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.